A NAGY LŐSZER TUTORIAL

 

VTEPS/VT3PS lőszer útmutató:

“Lassan úgy néz ki a lőszerkezelés a WOT-ban, mint egy stratégiai-mikro-játék a játékban. Tank típusa, annak páncélzatának típusa - modulja, beforgatás mértéke, távolsága, köztes tereptárgyak és egyéb szituációk ellen kell megválasztani a sok esetben legalkalmasabb lőszer típust. Megpróbálunk jó áttekintést adni a lőszer típusokra, így talán érthetőbb lesz a működésük, és kevesebb bosszúság ér mindenkit, ha érti miért nem sikerült a lövése. 

Amikor a játékot kezdtem, kaptam egy olyan tanácsot, hogy inkább HE (robbanó RRO) lőszerrel tüzeljek, mert a kevesebb is legalább valamennyi sebzés, persze mindezt úgy, hogy fogalmam sem volt a lőszerek konkrét működéséről a játékban, sem a gyenge pontok fogalmával. Ma már ezzel a kijelentéssel komoly vitába tudnék szállni, megcáfolni és ha ennek az írásnak a végére érünk, teljesen érthető lesz mindenki számára, hogy miért is.” - pointer4

Lőszerválasztás alapok

 

Összesen hat típusú lőszert számolhatunk meg jelenleg a játékban, nem mindegyiket találjuk meg a tankunkban, ez lehet egyszerűen azért mert nem olyan típusú a tankunk, illetve a játék egyensúly, és tankok specializálódása, változatossága miatt is. Más-más ágyút felszerelve a tankunkra - ahogy fejlődik - is változhat a választék.

 

- Lőszer fajták, és alkalmazásuk röviden: 

- AP (páncéltörő) lőszerrel már az is találkozott, akinek fogalma sincs a játék működéséről, ezt kapjuk ingyen a legelső tankunkba alapból - ez való a páncéllemezek átütésére - , és ha ez sikerült, akkor adja le a sebzését, egy állandó szórással (±25%). Ha viszont nem üti át a páncélt akkor lepattan. 

A lőszerünk adatlapján megtalálhatjuk, hogy mennyi a páncélátütés mértéke. Ez is ±25%-al szór, vagy az átlagot látjuk, vagy a két végletet. 

- HE (robbanó) ezzel a típussal is találkozhatunk akár a legkisebb tankoknál is, ott egy kicsit haszontalannak érezzük majd a szerepét, és nem is tévedünk sokat. Csak a legvékonyabb péncélzat ellen érdemes bevetni (tank hátulja, gyenge pontok), vagy ha megelégszünk egy minimális sebzéssel is. Az alsókategóriás tüzéreknél (arty) ez az alaplőszer, ott a tank tetőpáncéljára ‘ejtve’ jobb hatásfokot érhetünk el, mert ott sokkal vékonyabb a páncélzat, és ez ahogy fejlődünk magasabb tier irányába, így is marad. 

- APCR és HEAT az AP(páncéltörő) lőszer továbbfejlesztéseként tekinthetünk rá, előnyökkel és olykor hátrányokkal, az AP lőszer árának sokszorosáért. Rengeteg apróság és a penetráció változik az AP lőszerhez képest, de a sebzés nem. (egyetlen kivétel volt a jó öreg könisch ágyú a vk3601-en) 

- Prémium HE a HE lövedék tüzéreknél előforduló drágább változata, megnövelt területsebzéssel 

- HESH a HE (robbanó) lövedék továbbfejlesztése, egyszerűen megnövelt páncélátütő értékkel, elég kevés tankon találkozhatunk majd ilyenn

 

Lőszerek sebzés mechanizmusa a játékban

 

Említést tettem feljebb, hogy a sebzésnek amit AP / APCR / HEAT lőszerrel viszünk be, ±25% ingadozik, egy véletlen szám generátor függvényében (mintha egy kockával dobnánk),független minden mástól, hogy épp mennyit sebzünk. Ez akkor is igaz, ha tanknak a fenekébe durrantunk, és akkor is ha csak egy hasztalannak tűnő fémlemezt lövünk át valahol a tank tetején. Számszerint pl az IS top ágyújának sebzése 390 dmg, de ez lehet akár 293 is, vagy akár 488.

A HE/HESH lövedék sebzése kicsit összetettebb, ha az - általában alacsony - penetrációs értékével átütöttük a páncélt, a tank belsejében robban, akkor az adatlapján megadott maximum tartományban sebez. Ha nem üti át a páncélt, akkor sebzése egyszerűen kifejezve csökken, annak a fügvényében, hogy milyen vastag páncélt találtunk el. Vannak erre csoda képletek, de tömören ez a lényeg. Ha nagyon vastag páncéllal találkozik akkor akár semennyit sem sebez, de ha eltalálunk egy vékony pontot, akkor akár több sebzést is bevihetünk, mint a páncéltörő lövedékkel - ugyan avval az ágyúval. Később még lesz szó a rétegelt páncélról (spaced armour), ami nagyon le tudja még csökkenteni ennek a lőszer típusnak a hatékonyságát. Ne felejtsétek, a lánctalp is ilyen páncélként van kezelve a játékban.

A HE lövedéknek van még egy sebzés fajtája, a területsebzés. Aki tüzérrel játszott, vagy netán valamilyen nagy kaliberű robbanó lőszeres troll (howitzer) ágyúval, az biztos tapasztalta, hogy a tank mellé csapódó robbanás is sebez/sebezhet. Ha a lőszer adatait nézzük, ott a játék ezt megadja, ez lehet 30 cm-is, meg 13 méter is akár. Ezen a távolságon belül egy mérsékelt sebzést még számol fel nekünk a játék, néha semmit, vagy csak egy lánc sérülést csupán, de akár magasabb értékeket is, ha vékony páncélzat van a robbanás hatókörében. Próbáljuk meg gyakorlóba, hogy a tank alá lövünk a földbe, igen érdekes sebzések születhetnek. A modulsebzésekről nem is beszélve, de azt később tárgyaljuk ki. 

Ha már sebzésről van szó, pár evvel kapcsolatos alapfogalom:

  • dpm, damage per minute (sebzés per perc) - a tanknak, az adott ágyújával értendő sebzés, amit percre levetítve tud leadni. Összehasonlítani jó evvel az adattal pár tankot, ágyút. Erre a legyénségi skillek, és tank felszerelések, komoly mértékben hathatnak.
  • rof, rate of fire (rounds/min) (tűzgyorsaság, lövés/perc) - az ágyú újratöltés idejét (reload time) lehet belőle kiszámolni, csak itt nem úgy van megadva, hogy 6 másodperc a töltésidő, hanem hogy rof:10, avagy egy perc alatt 10 alkalommal tudunk tüzelni.

 

Páncél átütés mechanizmus - lőszer típusonként

 

Mielőtt mégjobban kiveséznénk a lövedék típusok páncélátütésének jellemzőit, érdemes pár alapfogalmat tisztáznunk. Egy páncéltörő lövedék becsapódásánál a játék számol a rögzített penetrációs adatokkal, itt is történik egy véletlen szám generátorral való dobás, ±25%-os skálán kapunk egy eredményt, amivel átüthetjük a páncélt. Az IS 122mm-es ágyujának a 175mm-es átlag átütése lehet akár 131mm vagy 219mm között bármi. Ezzel az értékkel kell nekünk a páncéllemezt átütnünk, és annak vastagsága függhet még a beesési szögtől is.

 

Beesési szög, - lepattan vagy átüti?

Ha egy lemezt merőlegesen találunk el (ezt nevezzük 0°-os beesési szögnek) akkor a képen látható alsó jelölésnél minden esetben átütjük az IS ágyúval, a 100mm páncélt (131-219mm átütéssel). Ha sikerült 60° szögben eltalálnunk (a merőleges vonalhoz mérve 60°, felső jelölés a képen) a páncélt, akkor már 200mm páncéllal kell szembenéznünk (ezt hívjuk effektív páncélnak), és kicsi az esélyünk az átütésre, 131-219mm-átütéssel nagy szerencse kell hozzá.

 

- Instant lepattanó, ricochet

Ha ez a szög, AP vagy APCR lőszer esetén eléri a 70°-ot, akkor a játék nem is számol átütési értékeket, automatikusan lepattanónak tekinti. Ez HEAT lőszernél 80°.

- Normalizáció

Ha a beesési szögek szabályának eleget tett a lövésünk, és AP/APCR lőszert használtunk, akkor a lenti ábrán látható, hogy kapunk egy kicsi segítséget.

A lőszer fejének kialakítása miatt, a becsapódásnál az egy kicsit ráfordítja a lőszert a péncéllemezre. Közelebb kerül ezáltal az ideális merőleges szöghöz.
Az AP lövedékeknél a normalizációt 5%-ra csökkentették.
Az APCR lövedék esetén ez csupán 2%.
Valamint hiába páncéltörő lőszer a HEAT, annak nincs normalizációja, se a (HE) robbanó alapú lőszereknek.
Régen a normalizáció elérte a 10%-ot is, ennek csökkentésével a páncélzatukra építő tankokat akarták kicsit jobban megvédeni, az őrületesen magas penetrációjú új ágyúk elől (pl Maus).

 


- Löveg-kaliber összefüggések, Overmatch

Nem is hinnénk hogy mennyi apróság múlhat a lőszer kaliberén. Az a játékból is kiderül, hogy a nagyobb kalibernek vastagabb a tracer csíkja amit húz (artyk is jobban látják!!!), lassabban száll a lövedék, a HE töltete sokkal nagyobbat sebez.
Viszont ha a kaliber méretünk (pl 122mm) duplája, az eltalált páncél vastagságának (pl 60mm), a lőszer normalizáció mértéke növekszik (AP/APCR), még egy kicsit jobb eséllyel ütjük át a páncélt.
Ha a kaliber méretünk (pl 170mm) háromszorosa , az eltalált páncélnak (pl 50mm), a lövedék akkor sem pattan, ha 70° fölötti szögben találjuk el (AP/APCR lőszernél). Természetesen, a lemezt még át kell ütnie ettől függetlenül. Ezt a jelenséget hívják Overmach-nak (amivel a játék HEAT, vagy robbanó alapú lőszereknél nem számol).


Van még egy érdekes összefüggés, a kaliber tekintetében. A lepattanó lőszer nem veszít a penetrációjából, ami viszont páncélt üt át, annak az átütött effektív páncél vastagságával csökken a penetrációja és minkét esetben továbbhalad egy ideig. Ezt a távolságot úgy határozzák meg, hogy a kalibert felszorozzák tízzel. Egy 122mm-es lövedék 1,22 métert tesz még meg akár a tankban (ez a modulsérüléseknél még fontos lesz), akár a rétegelt páncél első páncéllemeze mögött, akár azon a pályán amerre lepattant.

- Célpont távolság

A célpont távolság, befolyásolja a páncéltörő lőszerek átütését. A HEAT lőszerét - annak ellenére, hogy a páncéltörőkhöz soroltuk - nem befolyásolja. Se a HE alapú robbanó lövedékekét. Az AP és APCR lőszer 100m távolság felett kezd veszíteni a penetrációjából, folyamatosan, ahogy egyre nagyobb utat tesz meg. Ezek az adatok pontosan nincsenek megadva (ez is egy lehetőség a WarGaming-nek a játékegyensúly fentartására), amit biztosan tudni, hogy az APCR lövedék sokkal nagyobb mértékben veszít a penetrációjából. Kivétel a tierX közepes tankok lövedékei. Ráadásul ez tierénként változik, amíg egy tier I.-es AP/APCR-el veszít 17% / 51%-ot, addig a német tier X.-es 128mm-es ágyú 2% / 15% ot. Nemzetenként, és lőszerenként biztos van különbség, amibe sajnos nem látunk bele. Az APCR lövedék az összes közül a leggyorsabb, egy messzi célpontot könnyebb vele eltalálni, mert kevesebbet kell egy gyorsan mozgó tank elé céloznunk. És lehet hogy többet veszít az átütéséből mint az AP (bár van is miből sok esetben), de magasabb tierben mégis ez az egyik legjobb sniper lőszer (Jagdtiger, Leopard, FV215B).


 

- Spaced armour (rétegelt páncélzat)

A lényege, hogy két vékonyabb páncéllemezzel oldják meg a védelmet, amelyek között van egy távolság. Ha robbanó típusó lövedékkel lövünk, a külső pánélzaton megtörténik a robbanás, és így az már nem jut be a tanktestbe. Ez leginkább a HE/HESH típusú lőszerek ellen véd. Az AP/APCR páncéltörő lövedékeknek egyszerűen csak át kell tudniuk ütni a két páncéllemez vastagságát. A HEAT lőszer penetrációját iszonyatos mértékben redukálja a rétegelt páncélzat.

 

A HE robbanó alapú lőszerek a külső páncélzaton felrobbannak, és onnan csak a területsebzésük érvényesül, modul és legénység sérülhet, de nagy mértékben csökkenti az utánuk kapott sebzést. A játék úgy számol az AP/APCR lőszernél, hogy annak ugye átkell ütnie a külső páncéllemezt, majd a kaliber méretének tizszerese távolságon belül, el kell tudnia érnie a második réteget. Itt ez első becsapódási pont átütési értékéből levonják az első páncél effektív vastagságát, és azzal kell a második páncéllemezt átütnie. A HEAT lőszernek nincs terület sebzése, viszont a játékban úgy van megoldva, hogy az első lemezpáncélt átütve (az átütéséből ugye levonódik az átütött lemez effektív vastagsága) folytatja útját, de 10cm-ként veszít az átütéséből még 5%-ot. Ezért lehet az, hogy eg AMX12t lánctalpa benyelheti a JagPzE100 heat lövését oldalról, mert a lánctalp is egy spaced armourként működik.

 

Lőszerek típusok előnyeik, hátrányaik és jellemzőik főbb vonalakban

 

Armor Piercing (AP - páncéltörő). 

▪ ±25% átütés és sebzés ingadozás (random) 
▪ gyenge pontokat célozva, 1-2 tierrel magasabb tankok is jól belőhetőek vele (vannak kivételek) 
+ vékonyabb tereptárgyakon átmegy, és utána is sebez 
+ univerzális használhatóság + spaced armour és lánctalp ellen is jól használható 
+ legjobb normalizáció 5%, és Overmatch
- 100m lövőtáv felett folyamatosan csökken az átütés, de nem drasztikusan 
- 70° beesési szög felett instant lepattan

 

Armor Piercing Composite Rigid (APCR - prémium páncéltörő)

▪ ±25% átütés és sebzés ingadozás (random) 
▪ vastag páncélzat ellen kiváló választás 
+ AP-hez képest magasabb átütési értékek 
+ spaced armour és lánctalp ellen is jól használható 
+ legjobb lőszer sebesség (AP-hez képest, közel másfélszeres) 
+ vékonyabb tereptárgyakon átmegy, és utána is sebez 
+ normalizáció 2%, és Overmatch 
- 100m lövőtáv felett folyamatosan csökken az átütés, akár még az AP-nél kisebb átütési érték is lehetséges alacsonyabb tierben 
- 70° beesési szög felett instant lepattan 
- magas ár
- 'goldnoob' flame veszély 
 
▪ magas szintű közepes tankok alap lőszere, tipikus eset, hogy a butus játékosok részéről ilyenkor megkapjuk az “apcr noob” beírást, nem kell vele foglalkozni!

 

High Explosive Anti-Tank (HEAT - prémium páncéltörő)

▪ ±25% átütés és sebzés ingadozás (random) 
▪ vastag, nem nagy szögben döntött páncélzat ellen, amikor nem lehetséges gyenge pont átlövése, legjobb választás 
+ AP-hez képest magasabb átütési értékek 
+ lövőtáv függvényében nem változik a penetrációs értéke 
- tereptárgyakban elakad 
- spaced armour és lánctalp ellen nagyon kétséges az átütés 
- nincs normalizáció, Overmatch 
- 80° beesési szög felett instant lepattan 
- magas ár, goldnoob flame veszély 
 
▪Tehát vigyázzunk, hogy ha oldalról lövünk vele tankot, messze kerüljük el a lánctalpakat. Főleg flank-elő top közepes tankon (pl batchat, t62) nem érdemes használni, csak ha szemből lövünk az ellenfél nehéz tankjaira. (tudom ezt már negyedszerre írom le, a heat-lánctalp összefüggést, de még mindig nem tanulta meg mindenki)

 

High Explosive (HE - robbanó)

▪ amióta ennyi waffentrager szaladgál a játékban, újra divat lett tankolni belőle, nem csak a foglalás lelövéséhez 
▪ azonos ágyú AP lövedékéhez képest magasabb sebzés “érhető” el (ha ügyesek vagyunk, és szerencsénk van) 
▪ a tank tierjében, csak a nagyobb kaliberűek használhatóak igazán ( Pl: tier(2) a 75mm T18 howitzer ágyúja, tier(4-5)-ben a német/amerikai 105 mm-es vagy 94mm britt troll ágyú veszélyes a társaira, tier(6-7(8))-ban az orosz 152mm-es, és tier(X)-ben a 183mm-es FV…) vagy artyk bármely tierben 
+ lövőtáv függvényében nem változik a penetrációs értéke 
+ a nagy kaliberű troll ágyúk messzire igaz pontatlanok, de így megtorlás nélkül lőhetünk és találhatunk el bárhol tankot, ha nem is maximumot de valamekkora sebzést szinte mindig kapunk 
+ átütés nélkül is van legénység, és modul sebzésre esélyünk 
+ akár a földbe csapódva is sebez + sokszor azért lőnek vele a butusok, mert olcsóbb (bár ez nem biztos, hogy igazi előny) 
+ két egymás mellett álló tankot is sebezhetünk 
- közvetlen közelre lőve, minket is sebezhet, és az ellenfél mellett álló társunkat 
- az ellenséges tank gyenge pontjaira itt méginkább figyelni kell, ha maximumot akarunk sebezni
- tereptárgyakban elakad, bár házat bontani célszerűbb 
- spaced armour és lánctalp nagyon lecsökkenti a sebzés mértékét, illetve el is nyelheti teljesen 
- nincs normalizáció, Overmatch 
- bármilyen beesési szögben is sebzi áldozatát, bár ilyenkor el is nyelődhet teljesen a sebzés (a játékban olyan mintha lepattanna) 
 
▪ Általában a tankok úgy vannak megépítve/lemodellezve, hogy a hátsó páncél a legvékonyabb, és ott érhetjük el vele a legnagyobb hatást.
 

Premium High Explosive (HE - prémium robbanó)

▪ annyiban tér el csak a fent leírtaktól (HE), hogy nagyobb a terület sebzése, ezt leellenőrizhetjük magunknak a garázsban (explosion range)

- magas ár 
- 'goldnoob' flame veszély
 

High Explosive Squash Head (HESH prémium robbanó, angol)

+ egy megnövelt átütésű értékkel rendelkező prémium HE lőszer 
▪ csak a brit tankokon van használhatban, a közepes és a TD vonalon, a top ágyúkban 
▪ a közepes tankokon (tier9-10) nem kirívó eredményel lehet használni (bár ezt pár waffentrager, vagy vékony páncélzatú közepes tankok sofőrei cáfolnák) 
+ a TD vonalon az FV183, nem véletlenül kapta a halálcsillag nevet, az ő HESH lőszere képes lesebezni ~2000 hp-t egy jól eltalált tankról 
▪ Minden másban úgy működik mint a HE, utálja a lánctalpat, a spaced armourt, csak a ‘vékony páncéllemez’ ennél a lőszernél amit könnyedén átüt, 200mm felett van 
- magas ár
- 'goldnoob' flame veszély (már aki foglalkozik vele)

- Modulsebzések

Ha a páncéltörő lőszer elvégezte a dolgát, akkor a tank belsejében halad tovább (kaliberétől függő távolságig). A tank már megkapta a sebzést, levonódik a hp-jából, viszont még modulokat üthetünk ki, ami plusz sebzéssel már nem jár. Mindegy mennyi penetrációs értéke maradt a lőszernek, a moduloknak nincs páncélzatuk. A tankokon található külső és belső modulok mindegyikének van egy bizonyos hp-ja, ha ezt a sebzésünk eléri, akkor vagy instant tönkretesszük (pl lánctalp), vagy esélyt adunk arra (dobhatunk még egyet a kockával), hogy tönkremenjen (rádió, lőszer rekesz):

 

  • Felfüggesztés: 100%
  • Motor: 45%
  • Üzemanyag tartály: 45%
  • Kémlelő nyílás: 45%
  • Rádio: 45%
  • Torony gyűrű: 45%
  • Ágyú: 33%
  • Lőszer rekesz 27%
  • Legénység találat AP/APCR/HEAT lőszerrel: 33%
  • Legénység robbanástól: 10%

 

Két különleges sérülés van, egyik a motor tűz, ami beindítja az égés folyamatát, ami rengeteg modult tehet még tönkre, ha nem oltjuk el és sebez is. A másik a lőszer rekesz robbanás (nem a sárga, hanem a piros állapot) az viszi instant a kukába az egész tankot. Rengeteg oldal létezik, ahol megnézhetjük a tankok felépítését, moduljainak, személyzetének elhelyezkedését. Sokat magolhatunk, ha minden tankot ismerni akarunk: http://gamemodels3d.com/worldoftanks/ Hasznunkra lehet még a penetrációt jelző célkereszt, amit tartalmaz gyárilag is a játék. Azt ne felejtsük el, a három állapot zöld-sárga-piros (avagy sikeresen penetrál - kétesélyesen penetrál - és a bizosan nem üti át) csak 0° beesési szögnél lesz igaz, az éppen célzott páncél felületre)

 

A külső modulok viszont megállíthatják a lövéseinket, akár a legnagyobb ágyúk lövéseit is felfoghatja egy lövegtalálat (akár a T92 HE lövését is) nulla sebzéssel, egy tier6os tank ágyúja. A kémlelő nyílás is mentett már meg tankot, az AP lövedéket abszorválva.
Kis kaliberű és sebzésű ágyúval, néha még a a lánctalp lelövése is bajos feladat lehet akár még azonos tierben is.

 

- Tereptárgyak
 

Lánctalp lelövésre is a HE lőszer segítségünkre lehet, és még nagyon jól jön házak lebontásánál. Jelenleg az AP lőszer is alkalmas épületek bontására, megfigyelhető, hogy egy ház 4-6-8 blokkból áll, akkor annyi lövéssel szét lehet szedni. Majd a HAVOK fizika bevezetésével valószínű az AP lőszer egyre alkalmatlanabb lesz erre a célra.

Jelenleg az AP és APCR lőszer a vékonyabb fa kapukon, beton/kő kerítéseken, járműveken és oszlopkon áthatolni - penetrációs veszteséggel (25mm/tárgy) - és még utána is sebezni. A HESH/HEAT/HE lőszerek az első tárgyban elakadnak, lerombolják (valószínüleg hasztalanul, hacsak nem házat akarunk bontani).
Ahogy ígérték egy korábbi patch előtt, a házaknak még a legkisebb megmaradt falán sem megy át a lövés jelenleg, se a födémen. Sok esetben még egy picinke ablakon sem lehet kilőni, hiába látunk ki rajta. Ugyan így véd meg a tank roncs is - akár játékosé, akár a pálya tartozéka -, nem penetrálható át.
Mellékesen megjegyzem, hogy ezek a roncsok nem takarnak a láthatóság szempontjából, egy T1 Cunnival nem lehet elbújni egy Maus(ha él, ha nem) mögött úgy hogy ne vegyenek észre, csak nem tudnak meglőni.

 

- A sebző lepattanó
 

Még a profi játékosok sem igazán használják ezt tudatosan éles helyzetben. Inkább csak véletlenül szokott előfrordulni. Említettem fent, hogy a lepattanó lövés még halad tovább a tanktesen kívül is. Igaz, az semmit mást nem sebezhet már meg, az eltalált tankon kívül. Sem a mellettünk lévő bontható tárgyat, sem egy másik tankot. Viszont ha olyan irányba pattan fel a tank testéről, hogy a toronyba fúródik (pl egy tigris tanknál), vagy pattan le a toronyről a tank testre (pl az IS4-nél), akkor azt besebezheti. Ezt egy facehug szituációnál, IS4 ellen pl lehet jól alkalamazni, csak nehéz előidézni, messziről pedig  
szerencsésnek kell lenni hozzá.

- Mit mivel lőjjünk, és mivel ne!

Alább következik pár példa azokról a tankokról, amik meglövése szokott inkább gondot okozni. Van amikor nem tölthetünk át másik lőszert - időhiány miatt -, akkor ami kéznél van, azzal kell megpróbálnunk elérni a legjobb hatást, vagy legjobb esélyt adni magunknak a sebzéshez.

 

 

  1. szemből a legvékonyabb páncélfelület, szinte minden lőszertípusnak itt van legjobb esélye sebezni, HE-vel csak itt érdemes lőni
  2. páncéltörő lövedék lelövi a lánctalpat, de nem sebez (ez minden tank lánctalpán ílyen hatást ér el, nem is írom le többet)
  3. nagyon jól döntött páncélfelület, csak a top TD-k prémium lövedékei fogják átütni
  4. nagyon vastag páncéllemez, a JagPzE100 HEAT lőszere átviszi (és egyébb ilyen kategóriájú lövés), a HE szinte hatástalan

 

 

  1. AP és APCR sebzi ezen a ponton, és leláncolja egyszerre, egyik legjobb pont ahova lőhetünk, HEAT jó eséllyel elakad, és csak láncolja
  2. nagyobb penetráció kell hozzá, mint az 1.- ponthoz, viszont itt a HEAT nem ütközik spaced armour akadályba (ráadásul a lőszer rekeszt is jó eséllyel meglőhetjük) (183mm HESH-el, itt is próbálkozhatunk, könnyű eltalálni)
  3. orosz tankok oldala a lánc felett egy jól döntött spaced armour felület, HEAT-el problémás, és ha forgatva is van mint a képen, akkor kb az atomrobbanást is elnyeli
  4. nagy eséllyel a legtöbb páncéltörő lepattan, a nagy beesési szög miatt (döntött, forgatott lemez), HE/HESH-nek itt van a legnagyob esélye a sebzésnek

 

 

 

  • 1. ezen a ponton az AP és APCR láncolja a tankot és sebez egyszerre, a hátsó lánckerék felső és tank közepe felé eső sarkába célozva motorsérülés és ezzel tűzgyújtás is esélyes, az amúgy igaz az összes tankra a játékban, amelyik nem orrmotoros, HEAT könnyen elakadhat, HE nem üt át és kicsit sebez
  • 2. kb ugyan az a hatás érhető el vele mint az egyes ponton ha a láncot középtájt lőjük, csak a mögötte lévő modulokat tudjuk vele kiütni, és nehezebb láncolni, mert csak a lánc vékony vonalán esik le
  • 2-3.-között, a lánc és a merőleges lemeznek tűnő (de igazából spaced armour) közötti vékony csíkban bevihető lövés, egyszerű döntött lemez, AP/APCR/HEAT viszi tierjében, csak nehéz eltalálni ha mozog
  • 3. úgy néz ki mint egy könnyű célpont (pl német tank oldala) pedig döntött lemez+ spaced armour, ami rengeteg lövést felfog (ha nem mindent kb)
  • 4. a torony hátsó része, itt a leggyengébb a páncélzat, HE-vel itt érhető el a legnagyobb sebzés, páncéltörővel vigyázzunk, mert ahol már kezd gömbölyödni, ott már megint pattint
  • 5. nagyon vastag, páncéllemez, inkább a 4.-es pontot célozzuk

 

 

 

 

  1. ez a legnagyobb és legkönnyebben belőhető gyengepont, itt minden lőszer a legjobb tudása szerint sebezheti, HE is itt ér a legtöbbet
  2. Itt kb semmi nem üti át, a vastag és döntött lemezt
  3. a cső melletti rés vonalában (az ágyú mindkét oldalán végig) a torony leggyengébb pontja ha szembe néz ránk, egy FV215b(183) TD itt ~1800 körüli sebzést produkál HESH-el
  4. csak láncolhatjuk páncéltörővel, robbanóval minimális sebzés is jár

 

 

  1. a képen látható szögben még nincs elég jól beforgatva, itt még jól lőhetö, de egy jó MAUS játékos, megpróbálja elrejteni majd, HE-vel itt érdemes próbálkozni
  2. hogy sebezzünk és trackelünk, még itt is kicsi a beforgatott szög
  3. ez egy nagyon jó beforgatott torony, ráadásul ez a látszó toronypáncél rész a keskenyebbik - nehéz eltalálni -, de egy obj268 kategóriájú AP/HEAT, már átütheti
  4. ha még forgatja a testet tovább a játékos, akkor is csak pattanni fogunk még elég sokáig innen

 

 

  1. oldalról a lánckereket eltalálva AP/APCR láncolja és sebzi
  2. ha elég magasan találjuk el (lánc felett) akkor csak a lemezvastagsággal kell megbírkóznunk
  3. enyhén döntött vastag páncéllemez, egy HESH(183mm) jól átüti, a HE már problémásabb, de a legjobb esély, HEAT-el tiszta célpont

 

És egy nemrégiben feltűnt ‘főellenség’, amiért tierX-ben is hordanak a játékosok +2-3 HE lőszert

 

 

  1. ha gyújtani is szeretnénk, akkor AP/APCR/HEAT mehet bele
  2. HE lövedék legkifizetődőbb célpontja, itt kb a maximumot érhetjük el, egy HESH(183mm) egylövésezi könnyedén a tankot
  3. az ágyút eltalálva, könnyen elmarad a várt nagy sebzés

 

Közepes tankonál lehet még a heat lőszerrel kellemetlen szituációja, egy TD-nek. Azon az egy lövésen múlhat az élete, egy forgó tornyot nélkülözni kényszerülő páncélvadásznak, akihez közel került a közepes mozgékony tank. És ugyan ezen tankoknál nem mindegy, hogy az FV215b(183) egylövésezi, vagy 500-600hp-t lő 'csak' le rólik.

 

 

  1. oldalról a HEAT/HESH/HE lövedékkel a legjobb, ha a torony alsó felére célzunk, még nem a gömbölyű toronyrészre, és a láncot is elkerülve
  2. AP/APCR könnyedén sebzi, a robbanó lövedékek ereje vagy nagyon lecsökken, vagy a HEAT benyelődhet

 

- Gold Noob sírás, avagy - Cry me a River...

 

A lőszerválasztás egy taktikai eleme a játéknak, sok emberrel találkozok akik felvannak háborodva azon, ha valaki akár tierX ben is használni mer prémium lőszert. Vagy olyannal, aki nem hajlandó használni, mert az szerinte csalás, és milyen béna aki így sebzi meg. Mivel tudjuk már, mennyi hátránya is lehet ezeknek a prémium lőszereknek, könnyű belátni, hogy az előbb említett két viselkedés, eléggé csőlátásra utal. Könyebbé teheti néha a játékot a gyengébb képességű játékosoknak - akik nem tudják amúgy hol kellene egy kisebb penetrációjú lőszerrel boldogulni - , de épp ez a művészet a játékban, hogy ez ellen is meg kell tanulnunk védekezni, akár helyezkedéssel, flank-eléssel, láthatósági rendszer kihasználásával, vagy egyébb trükkel. Mindenki számára elérhető, használható, a játék része, nem kell hozzá fizetni hogy használhassuk. Ráadásul a prémium lőszereket is meg kell tanulni használni. Azokkal is rengeteg lepattanót lehet lőni, ha rossz helyre célzunk vagy nem megfelelő szituációban használjuk. Azok sem lőnek át minden páncelzatot, egy T95-re szemből autoaim-al kilőhetjük a tankban lévő összes lőszert, akkor sem fog sebződni. 

A másik kedvenc flame-em amivel talákozni szoktam, amikor egy 16-25 másodperces töltésidejű tankra szokott egy kilőtt light tank tulalja ráírni, hogy de béna, miért prémiummal lőtt rá. Amikor érthető, hogy bolond lenne a játékos áttölteni, inkább pazarol egy kicsit de azt a tankot kilőheti akkor és csak abban a pillanatban ha lő. 

Az FV215b(183) sem azért fog prémium lőszert használni, mert nem képes 299mm átütéssel átlőni minden tankot, hanem mert ha HESH lőszert használ minden lövésnél 1100 helyet akár 2000-et is sebezhet (lásd HESH lőszer). AP lőszert használva a T110E4 jobb választás lenne a sebzés/perc különbség végett, és a pontosságáról nem is beszélve. 

 

Remélem sikerült tisztább képet adni a lőszerek működésének világáról. Minden szituációra van egy legmegfelelőbb lőszertípus, és mindegyik el sem érhető minden tankon. Sok esetben nincs is időnk áttárazni az optimálisra, hacsak nincs intuition (megérzés) képessége a legénységünknek, na de ez majd legyen egy másik cikk része...

 

 


 

Készítette:

pointer4