A NAGY CSAPATJÁTÉK TUTORIAL

 

 

Hogyan harcoljunk csapatban?

Hogy lehetnék jobb, minek kell ezt gyakorolni, miért kell összeszokni ?

Lesz akinek ez az egész írás kézenfekvő és felesleges időhúzás, lesz akinek egy zagyva kuszaság és felesleges túlbonyolítás. Pedig a csaták leginkább fejben dőlnek el, hogy sorozatban jó döntéseket hozzunk úgy, hogy minél több minket körülvevő tényezőt veszünk figyelembe. Nem könnyű téma és nehéz jól összeszedni, megfogalmazni, de ígérem mindent megpróbálok!

Rengeteg írás, beszámoló és jótanács létezik arról, hogy hogyan legyünk jobbak 'random'-ban. Ezek mind arról szólnak, hogy hogyan használjuk ki a körülöttünk zajló eseményeket, a játékosokat, a szituációkat. Figyeljünk, tegyük a dolgunkat, ha kell legyünk bátrak, vagy várjunk ki a végső megfelelő pillanatig. Ha van alkalmas játékos, akkor próbáljunk meg vele összejátszani, segíteni egymást. Sokszor hallottam már azt a szidalmat, hogy a lila játékosok kempelnek végig, mert hátulról lövöldöznek és amikor már eleget sebeztek - gyengék az ellenfelek -, a végjátékban kivégeznek mindenkit és ettől lesz csak jó a statisztikájuk. Ez is egy nézőpont és még csak azt sem tudom mondani, hogy ne lenne benne igazság a részükről. Egy jó játékos viszont mit lát? Előre rohannak a tankok eszetlenül, amikor nem is tudják mi vár rájuk - mert nincs felderítve - és két lövést se lehet leadni arra amit felszpottoltak, mert elhullanak mint a legyek és máris öt tank hátrányból lehet megpróbálni fordítani. Nem próbálok ebben a nézeteltérésben igazságot szolgáltatni, de az egész az alkalmazkodó képességről és taktikai érzékről szól. Van aki ezt képtelen átlátni vagy nem is akarja, mert egy könnyed szórakozásként tekint a játékra és ebből kifolyólag nem is veszi olyan komolyan az egészet. Akár jó játékosról van szó, akár gyengébbről, minden amit ezen körülmények között alkalmaztunk a túléléshez, a csapatban való mozgásnál lehet teljesen el kell felejtenünk, különben könnyen mi és a csapatunk vesztét okozzák majd. Legyen szó itt akár Team Company-ról (századozás /TC), Team Battle-ről (csapat csata /TB), Clan War-ról (klán háború /CW). 

A csapatban való mozgásnál hatalmas előny lehet a fókuszált tüzelés és a tankok között jól szétosztott sebződés. Így túlerő ellen is fel lehet venni a harcot. Sajnos a random csatákban elért tapasztalatok, csak egy bizonyos része lesz segítségünkre. Berögzült mozdulatok és reakciók hátráltathatnak is sokszor, el kell őket felejteni, hogy egységként tudjunk harcoljunk közösen, ha egyéni túlélésre játszunk az mások értelmetlen halálához vezethet. Ezt viszont a legnagyobb hiba lenne pont egy kláncsata alatt elkezdeni megtanulni, az újdonsült top tankunkkal. Rengeteg gyakorlás szükségeltetik, mert teljesen más dolgokra is kell majd figyelnünk és ezt csípőből kell majd tudnunk kezelni. Játéktudástól és WN effeciency értéktől függetlenül, találkoztam már jó és rossz csapatjátékossal, de ezen lehet változtatni tudatos gyakorlással. 

Ha százalékban kellene meghatároznom, a taktika és a játékosok ügyessége között, hogy melyik nyom a latba többet egy csatánál, akkor olyan 60-40%-ban a játékosok ügyessége nyerne. Ez főleg akkor van már jelen, ha a taktikán már mindenkinek annyit kellett változtatni - alkalmazkodva az ellenfélhez -, hogy már nem a papír séma szerint mennek a dolgok. Egy full lila csapatot is verhet el egy közepes csapat, ha épp jobb a tank választás a pályához, vagy rákészülnek az ellenfél taktikájára, esetleg valami hihetetlen váratlant csinálnak ami meglepi az ellenfelet. 

Ha kicsit is komolyan vesszük a csapatjátékot, akkor van irányító (Field Commander /FC), a játékosok kommunikálni tudnak egymással (TeamSpeak) és mindenki azt csinálja amit a parancsnok a taktika alapján mond. El is érkeztünk a legnagyobb problémához amivel találkozni szoktak a csapatok. Nem játszottunk még eleget csapatban és nem szoktunk össze a parancsnokkal, az utasításaival, a modorával. Nem tanultunk meg csapatban mozogni és posztonként gondolkodni, parancsot értelmezni! Ha egymást sem ismerjük még elég jól, bizonyítani akarunk, netán a pályával vagy a tank ismeretével van valami apró kis problémánk, akkor ez itt megsokszorozódik és elterelheti a figyelmünket a feladatról.

Tank és pálya ismeret

 

Az az elfogadott a nagy Európai klánoknál, hogy minimum 300 csatával kell rendelkeznie a játékosnak az adott tankkal, hogy úgy lehessen rá tekinteni mint aki érti vele a dolgát (egyáltalán jöhessen vele CW-re). Személyes véleményem szerint, van akinek ez már megy 100-200 csata után is, de van aki 500 után is még csak felszínesen karcolgatja a tank igazi kihasználásának tudáshalmazát.

 

Sokat kell gyakorolni random-ban a tankunkkal ahhoz, hogy:

  • tudjunk a tankunkkal biztos kézzel bánni
  • ismerjük mi lövi be könnyedén és nehezebben, normál, illetve prémium lőszerrel, milyen távolságról
  • legyünk tisztába mit tudunk vele biztosan besebezni, normál illetve prémium lőszerrel, milyen távolságról
  • legyen arra érzékünk, hogy mennyire szabad még becélozatlan állapotú célkeresztállásban tüzelni biztosra menve
  • minden trükköt megtegyünk zsigerből, hogy lepattintsunk egy-egy lövést
  • egy éppen kialakult egy az egy elleni szituációt magabiztosan megnyerjünk, ha hp-fölényből indulunk
  • egy arty-nál minden találatunk sebző legyen és egy mozgó tank se jelentsen problémát
  • kialakuljon az érzékünk egy gyorsan mozgó tank elé lövésben, ha messziről kell kilőnünk (lőszer sebesség)
  • menet közbeni biztos tüzelés közepes tankból, külső nézettel

 

Biztos nincs olyan játékos, aki minden pályát egyformán szeretne. Mindenkinek van olyan amit kedvel és amit utál. Ha egy pályát nem szeretünk, annak az esetek túlnyomó többségében az az oka, hogy nem találjuk rajta a helyünket. Erre a csapatjáték nem ad jó megoldást, a pálya elleni ellenszenvünket 'random'-ban le kell győznünk. Ajánlom jól sikerült visszajátszások megnézését, ahol igazán jó eredmények születtek a tankunkkal, vagy annak kategóriájában (wotreplays.com, vagy wotreplays.ru). Jó felderítő helyeket tanulhatunk, láthatjuk a legalkalmasabb felhasználását, feladatát a tankunknak az adott térképen, az előnyös pozícióit, stb..

 

Pályákkal kapcsolatban fontos, hogy ismerjük az alábbi összefüggéseket:

  • adott pozícióban, honnan kaphatunk kereszttüzet
  • honnan szpottolhatnak, mi honnan melyik pályarészt láthatjuk be
  • hol biztonságos arty elől (arty safe), illetve mi honnan hova tudunk belőni vele
  • domborzat és (hull down) fedezékek ismerete
  • spéci búvóhelyek, egérút, levágások, hegyekre feltolható tankok
  • triviális szpotter bokrok és sniper pozíciók ismerete, arty-val vagy tankkal történő meglövése vakon
  • 450-707méteres sniper látótáv kihasználása a gyakorlatban, hogy fel se szpottolhassanak ha lövünk
  • városi védőpontok ismerete, ahol eredményesen 'sidescrape'-elhetünk (fordított beállás)

 

Ha ezek már mind adottak és szinte gondokodás nélkül mennek, akkor tudunk koncentrálni a fontos dolgokra.

 

A parancsnoki utasítások végrehajtása, ne légy birka, gondolkodj te is!

 

A játékosoknak azt kell megtanulniuk, hogy a parancsokat pontosan hogyan is értelmezzék. Ehhez figyelembe kell venni a szituációt, amibe beletartozik a pálya adottsága, az ellenfél valós, vagy vélt pozíciója, a tankunk képessége (rejtőzködés, sebesség, páncélzat) és ezeket figyelembe véve kell mérlegelni a még teljesen biztonságos és a vakmerő végrehajtás között.

Biztosan mindenki játszott már valamilyen egység irányítós stratégiai játékot, ahol egy csapat egységet kijelölve adtunk nekik egy új uticélt. Azok képesek voltak néha egymást feltartva, összeakadva, késlekedni és a leghosszabb útvonalon közlekedni. Na ezeknek az egységeknek a helyébe képzeljük magunkat és próbáljunk meg jól helyezkedni és jó döntéseket hozni. 

Ideális esetben van egy eligazítás, ahol egy lelkiismeretes parancsnok elmondja, hogy erre és erre támadunk, ha itt és itt van ellenállás, akkor ide meg oda kell előre/vissza vonulni. Na most az az egyik legritkább eset, hogy pont azt mondta - vagy emlékszünk is épp rá -, ami történni fog. Ráadásul a csaták legkisebb százalékában van ilyen eligazításra idő, a század/csapat csata első harminc másodpercébe tuti nem fér bele ilyen.

- HP fölény, tank fölény! -

Ha nyerni akarunk, akkor azt úgy a legegyszerűbb kivitelezni, ha több tankunk van és azoknak több a hp-ja. Ha az a parancs, hogy védekezünk, akkor mindent tegyünk meg, hogy a védőposzton ne kapjunk be feleslegesen sebzést, mert ha eléggé meggyengítenek, akkor felbátorítjuk az ellenfelet, hogy ránk jöjjenek. Nem érdemes kimenni a fedezékből, ha ugyan annyi sebzést kaphatunk be, mint amennyit kiosztunk, pláne ha nem tudjuk mi van ott és akár három tank elé is kihajthatunk. Hagyjuk meg ezt a felderítő tankoknak, vagy egyszerűen csak várjunk. Annál bosszantóbb nincs is, az FC-nek, amikor a védekezésre szánt tankokat később már nem lehet bevetni, mert sebzést ugyan nem osztotta ki, de már elvesztették a fele életüket. 

Mérlegelnünk kell, hogy ha nincs rá parancs, akkor van-e értelme kockáztatnunk bekapni a sebzést valami kicsiny haszonnal. Az esetek túlnyomó többségében az lesz a jó válasz, hogy nincs és később még jól jött volna. Arról nem is beszélve, hogy lehet nem is baj, ha az ellenfél nem tudja mennyi tankunk van még, az első védők mögött. A foglalás lelövésénél, a csata vélhető utolsó másodperceinél azért nem illik félteni a tankot. Egy veszélyes scout lelövése miatt megbocsátható bűn bekapni egy kis sebzést. Egy jó játékos tud rögtönözni, de van olyan is akinek kell a mikro menedzselés, bár ritka eset, hogy erre lesz ideje a parancsnoknak.

- Sose adjuk fel! -

Mindig lehet egy társunk, aki pár jó lövéssel lehozhatja a csatát, még ha az szerintünk elveszettnek is tűnik. Akár egyetlen lövésen is múlhat a csata kimenete.

- Adjunk a többieknek időt! -

Próbáljunk a túlerő ellen úgy helyezkedni, hogy a létező legtovább kelljen velünk foglalkozniuk. Kiemelten akkor, ha van tüzérségünk, lehet ha még öt másodpercig kibírjuk, akkor az égből érkezik a megmentő csillaghullás, vagy pont az az egy lövés kell ahhoz, hogy nyerhessünk...

- Ha menni kell, hát menni kell!!!! -

El kell fogadnunk, hogy a Field Commander sem egy mindent látó médium. Ráadásul a minimap egy eléggé elnagyolt és primitív visszajelzés számára. Ha ő azt mondja, induljunk el előre, vagy menjünk el A-pontból B-pontra, tuti nem úgy érti, hogy közben zuhanjunk szakadékba, fulladjunk vízbe, lövessük szét magunkat az ellenséggel - mert egy picit rövidebb utat választottunk -, agyatlanul mint a lemmingek sétáljunk bele a halálba. Ha ilyet mond, akkor tuti van egy biztonságosabb módja is, vagy abban bízik, hogy egy kupac tank egyszerre mozdulva, nagyon kevés sebződéssel meg tudja csinálni ezt a manővert. De ha valaki elalszik és lemarad, vagy megáll a pálya közepén - feltartva a mögötte haladó három tankot, mert látott egy lőhető célpontot és céloz -, akkor az ne csodálkozzon, ha 2-3 ilyen szituáció után, nem lesz kedvelt csapattárs. A többieket veszélyeztetjük egy ilyen akcióval és feltartjuk az egész csapatot, amikor lehet nem is vagyunk vele tisztába milyen fontos lenne az időzítése a mozgásunknak.

- Szembesítsünk, beszéljük meg! -

Minden szituációban lesz egy legjobb kivitelezés, helyzetfüggő, de ha jó a pályaismerete a parancsnoknak, akkor ott tuti van egy domb, vagy egy bokor sor, ami fedezné az ott vonuló tankokat, avagy egy jó megoldás! Ilyeneket utólag meg kell beszélni, még akkor is ha győztesen jött ki a csapat a csatából. Ha úgy érzi egy csapatvezető, hogy fogalmuk sincs a játékosainak a munkájáról, hogy miről van ott szó, akkor ajánlom szánjon rá egy-két estét és csináljon rotálós századot (kezdje a nagyszájúakkal). Ami annyit tesz, mindig a sorban következő ember vezeti a csatát. Nem baj, ha veszítünk, a lényeg, hogy lássa mindenki, milyen kezdetleges irányítani a minimapon és szóban utasítani az embereket. Nem lehet minden lépésüket szájba rágni annyi idő alatt, hogy erre-meg arra figyeljenek, melyik oldalon menjenek az úton biztonságban, stb.

- Egymás tisztelete! -

Nem jó érzés elveszteni egy csatát sehogy sem. Lehet komoly feszültségeket kelt az emberek között, mert utólag mindenki nagyon okos. A játékos a taktikát kritizálja, a parancsnok meg a játékosokat. Nosza, adni kell lehetőséget a másiknak, hogy bebizonyítsa ő hogy csinálná. Persze itt se essünk át a ló másik oldalára, a parancsnoknak is lehet tanácsot adni kulturáltan és felhívni a figyelmét, hatékonyabb változtatásokra, ami jót tenne a taktikának. Érdemes ezt a legkörültekintőbben megfogalmazni, a játékosoknak pedig vakon követni a parancsokat a csata végéig. Az a legrosszabb, amikor hat tankból kettő megáll, nem megy, mert szerintük az öngyilkosság. Ha a parancsnok ismeri az embereit és szerinte hatan meg tudják oldani a feladatot, de csak négy megy, akkor az tuti nem fog sikerülni. Ráadásul ez a legrosszabb, mert nem derül ki, hogy hol van a hiba. Most akkor a taktikán változtassunk? Vagy működne a dolog, ha mindenki megy? Hol kezdjünk bele a gond orvoslásába?

 

Csapatmozgás, masszaharc

 

- Milyen előnyei vannak annak, ha több tank csapatban mozog:

  • egységként mozogva eszméletlen tűzerőt képviselnek, ha fókuszálják a tűzerejüket, minden egyes újratöltésnél egy-egy ellenséges tankot kivégeznek
  • a hatalmas hp-mennyiség, ha jól helyezkednek akkor nem veszítenek tankot, mindig más nyeli be a sebzést
  • kis veszteséggel, és rövid idő alatt tudnak likvidálni, kisebb számú ellenfeleket

- Milyen hátrányai lehetnek, ha több tank csapatban mozog (mert még nincs gyakorlatuk):

  • egymást akadályozva nem tudják számbeli fölényüket érvényesíteni
  • egymás elől eltakarják az ellenfeleket, késlekedve tudnak csak tüzelni
  • nem védik egymást, a sok hp-val rendelkező tankok hátul lövöldöznek és az ellenfél fókuszált tűzereje érvényesül
  • arty csemege
  • nem azonos sebességű tankokkal lemaradozhatnak emberek

- Nem megyek, még töltök! -

A legmókásabb válasz, amit egy felderítő médiumtól hallani (Bat Chatillon 25t) arra a kérésre, hogy menjél már szpottolni valamit mert lőnénk, az az, hogy "nem megyek, még töltök". Mintha egy éppen töltő tanknak ne lenne meg a szerepe:

  • ha szpottol, akkor addig a többiek dolgozhatnak, úgy se tudna érdemeben menet közben 2-300+ méterre értékelhető lövést leadni
  • táras védő tank, a jelenléte is elég lehet, hogy az ellenfél ne merjen rájönni a védőinkre
  • masszaharcban, kivegye a részét a csapatsebződésnek

Az ellenfél amúgy sem lehet teljesen biztos abban hogy töltünk, illetve nagyon fontos lehet csak a jelenlétünk is. Másodperceket is spórolhatunk ha már pozícióba kerülünk, segítve akár az út folytatását.

 

Az alábbi példa videón látszik, egy ilyen hibás beidegződés az E100-ak részéről (főleg a mellettünk lévőt figyeljük). Lövés után elkezd hátra tolatni, amikor semmilyen tank nincs ami jobban vagy kevésbé veszélyeztetné hátrébb. Háttér infónak annyi, hogy a parancs az volt, hogy végezzenek hamar az IS7-el és siessenek a kisvárosba segíteni a többieknek.

 

https://www.youtube.com/watch?v=CDY3lstcHn8

 

  • IS7 - nem is figyelt rá, másik tankkal volt elfoglalva
  • OBJ268 - a túloldalról ha tudna is lőni, a kisváros felé indulva, egyre nehezebb dolga lenne
  • arty - mindegyik pozícióban meglőne
  • A társainkhoz igyekezve, egy jó 10 másodperc késlekedést produkáltunk itt. A város felé gurulva is tudtunk volna visszaforgatott toronnyal lövést leadni

Nem egy észveszejtő hiba, de négy-öt ilyen tétovázás miatt megfordulhat egy csata kimenetele.

 

- Fókuszált tüzelés, egymás védése, helyezkedés, beforgatás mind fontos! -

Amikor találkozik két kupac tank és egymással megütköznek, akkor rendkívül érdekes dolgokon múlhat az összecsapás kimenetele. Leginkább az összeszokáson, avagy a tűzerő fókuszálásán, az egymás megvédésén (shield-elés, low hp-s tank megvédése), a helyezkedésen és azon a pár lepattanó lövésen, ami a legrosszabbkor jön. 

Ha az ellenfél tankjai közé hajtunk, beforgatjuk azokat és összezavarjuk, elérjük, hogy kevés tank lásson rá arra akit épp az ellenfél fókuszál, akkor pillanatok alatt tankelőnybe kerülhetünk. Márpedig 1-2 tankelőnyt - ha ugyan olyan jól fókuszálnak a csapatok -, már nagyon nehéz visszahozni. Viszont ha nem hajtunk a támadó tankok közé és szemből lövöldözzük egymást, akkor még a túlerőben lévő csapat is megfogható. Ilyenkor már a tankokon, a páncélzaton, a fedezéken, a random faktoron fog múlni a csata kimenetele és nem az összeszokáson, vagy a tankok hp-ján. 

Ha kevés a hp-nk, egylövésesek vagyunk és még van olyan tankunk, amelyik kibír több találatot, akkor érdemes mögé bújni, hiszen egy hp-val is ugyanannyi sebzést tudunk leadni, mint bármelyik tank. Ennek a védésnek a legszebb verziója az, amikor a csapattársunk ránk is figyelve, direkt segítségünkre jön és ő veszi fel a lövéseket, hogy még mi is tudjunk lőni. Persze lehet segítséget kérni szóban is, de olyankor már sokszor késő lehet, mire lereagálják. 

A fókuszált tüzelésnek a legfontosabb momentuma, hogy nem törődve a sebzéssel, akár 10hp-s tankot is szedjünk le, hogy a számbeli fölénnyel még inkább biztosra menjünk. Ezt egy kicsit lehet finomítani, ha van egy ~1000-et sebző TD, akkor ne az szedje ki az illetőt, ha van rá mód. Annál viszont nincs idegesítőbb, amikor megmarad az ellenféltől négy egylövéses tank és így esnek neki a mi fullhp-s tankunknak. Egy médium tankkal, ami kevesebbet sebez, de gyorsabban tölt, azzal érdemes ilyenekre vadászni. 

Vannak az egy fős helyezkedésnek csapat orientált megfelelői. Például a fordított beállás, kifejezetten alkalmatlan manőver csapatban. Viszont a halszálka formában történt beállás, vagy sarkon egyszerre kifordulást meg kell tanulnunk. Ezt jó eséllyel valaki majd megmutatja gyakorlatban, vagy kérdezzünk rá, ha ilyen taktikai elemet használ a parancsnok.

 

Ez a példa videó az előbbi folytatása. Itt az a hiba, hogy nem azzal fogllakozik a követett E100 sem amivel kellene. Együtt kellene közelharcban a városban érvényesülniük, erre lemaradnak, tökölnek, késlekednek. A másik E100 nem figyelmes, lett volna már alkalma leadni lövést korábban is. A két táras tank közé való kihajtást, nem is említem inkább. Fel kellett volna zárkózniuk mihamarább, és úgy hárman nekiesni a két tanknak. Ehelyett a követett tank még egy harmadik célponttal kezdett el foglalkozni, időt adva a táras ellenfélnek a betöltésre.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Txdke4eXWvg

 

- Én haltam meg először, csak 400 sebzésem van -

Sajnos mindig lesz valaki, aki az első lövéssorozatnál meg fog halni - mert ő kapja a fókuszt, - ez skilltől független, inkább a véletlenen, az ellenfél jelölésén fog múlni. Persze ha az ellenfél okos és lát az első vonalban táras tankot, vagy kirívóan gyengén páncélozottat, akkor az lesz az első célpont. Erre mi is számíthatunk, hogy nekünk is azt kell elsőként lőnünk. 

Ennek a esetnek a másik véglete, ha valaki a parancsra nem hallgatva hátul marad. Nyilván elég szép sebzést ér majd el, mert őt nem lövik, egészen addig sebezhet amíg ki nem végzik a társait. Majd a parancsnok számon kéri, hogy miért nem volt a többiek között felvenni a sebzést, védeni a kis hp-s társakat. Még az is lehet, úgy más lett volna az összecsapás kimenetele. Erre szokott a legszánalmasabb kifogás lenni az, hogy ő neki mennyi sebzése van, egyáltalán nem lehet hibás.

- Tank fölény, hp fölény itt is fontos! -

Ha négy-öt tankunk kapott már egy-egy lövést - mielőtt összecsapnának -, akkor ez a fő támadásnál jelentős hiányosság lehet. Figyeljünk ilyen helyzetekben, ne kerüljön az ellenfél hp fölénybe, vagy épp mi harcoljuk ki! Ha valakit előre egy arty, vagy egy TD kinulláz, akkor az könnyen eldöntheti a masszaharc sorsát. Sok csapat addig leskelődik és izzasztja a védőket, amíg egy-két tankos tankfölényt sikerül kiharcolni és csak akkor kezdenek bele a végső támadásba. Avagy gyönyörű példa erre az ESL csata, ahol akkor is nyerünk, ha csak egy nyolcas tankkal vezetünk az ellenfélhez képest. Rengeteg csatát láttam már, hogy az utolsó fél percig egymás elől bujkálnak, egymást hp-ját csipkedik csak a csapatok. Ha ott valakit kiszednek óriási lesz a tankfőlény, a kevesebb tankkal rendelkező csapatnak kell támadnia, ő áll vesztésre. Ha mindenki él még a végére, akkor az utolsó pillanatban rohannak rá az ellenfélre, kitáraznak és mire elkezdenének visszavonulni, tárazni, lejár az idő. Hihetetlenül jól fókuszálják a táras tankok előnyét és ezzel nyerik meg a csatát.

 

Speciális feladatok, felderítők

 

- Gyors vagyok, puha, de nagyon fontos - 

Akár egy vagy több közepes vagy könnyű tankkal vagyunk ellátva, ki kell használnunk a sebességünket (a jó rejtőzködés faktoron túl). Nem csak azért vagyunk gyorsak, hogy előrerohanjunk egy bázist elfoglalni, vagy szpottolni, hanem körberohanni az ellenfél oldalába, hátába (flank-elés) a legnagyobb fegyverünk. Akár városi pályán is, ha van egy éppen kempelő ellenfelünk, akkor nem áll meg mindenki velük szembe lövöldözni, a gyors tankok szó nélkül mennek az ellenfél mögé, segíteni a nehéz tankokat. Fontos, hogy már csak akkor kapcsolódjunk bele a csatába, ha már elkezdték a nehéz tankokat lőni, ne velünk foglalkozzanak először.

- A felderítő nem halhat meg! - 

Főleg egy század vagy csapat játéknál fontosak a könnyű tankok, nélkülük a csapat vak, nem tudja a parancsnok milyen taktikához kell alkalmazkodnia. A szpottereknek kicsit több önállósággal kell rendelkezniük, főleg ha egyedül vannak. Legalább úgy kell átlátniuk a minimapot, mint aki vezeti a csatát. Meg kell tudnia védenie magát, amire több mint valószínű nem a tűzerejével lesz képes, hanem a sebességével. Ráadásul ha elindul a nagy csata, az ő irányításáról könnyen el fognak felejtkezni, saját maga kell döntést hozzon, hogy foglalni indul, segít a többieknek, vagy épp a bázisra rohan vissza foglalást lelőni. Látatlanba lefogadom, ha az ellenfélnek sok nehéz tankja van, akkor inkább a frontális összecsapást fogják preferálni. Ilyenkor rugalmasan kell előlük visszavonulni, hogy a többiek tudják őket lőni. Lehet csak foglalással nyerhetünk, vagy bekerüléssel segíthetünk. Ha sok a tüzérük, akkor pedig mi sietünk majd támadni, nem egészséges majd arty esőben késlekedni és kevesebb aktív tankjuk is lesz harcolni. Században gyakori hiba, hogy két szpotter elindul ugyan arra a pontra, nem azért, hogy megvédjék egymást az ellenfél szpotter rajától, hanem csak a felderítés végett. Amit az egyik lát, arra a másik is képes, más irányba több hasznát venné a csapat, az biztos. Ha a szpotter egyedül megy az összes többi tankkal ellentétes oldalra, akkor tisztes távolságból, biztonságban tartózkodjon az ellenféltől. A legnagyobb segítség amit adhat a parancsnoknak, ha tudja hol vannak az ellenfelek. Ha meghal, mert rossz helyre ment, semmi haszna nem lesz és az egész taktika veszélybe kerül. Egy elmés szpotter 'random'-ban, ha már mutat egy-két tankot, akkor nem megy előrébb, nem mutat többet. Ezzel kényszerítve a 'gyengébb képességű' társait valamiféle fókusz tüzelésre. Egy századnál, az a legfőbb érdem, ha minden ellenséges tankot megmutatunk. A jó parancsnok egyből tudja mivel van dolga és lereagálja.

És még egyszer mondom, a szpotter nem-hal-hat-meg, csak utoljára!

- A lemming train mégis jó? - 

Randomban szokás egyből lemmingtrain jelzővel 'dicsérni' a masszában vonuló tankokat. Pedig ha belegondolunk, a pályán elért helyzeti túlerővel szétverni az ellenfél fele csapatát a leghatékonyabb taktika. Csak azt nem szabad elfelejteni, hogy érdemes sietni és akár hamar visszajönni a bázisra. Ezt a szpotterek jól tartsák észben, ők nem halhatnak meg egy összecsapásnál, csak körözve csipkedjenek és még mielőtt a parancsnok mondja, már induljanak is el vissza, hogy látható legyen, kiről kell lelőni a foglalást. Ezt igazán könnyen csak gyors tankokkal lehet biztosan megjátszani, óriási szabadságot ad a parancsnoknak, ha a térképnek a 75%-át már látja, irányítja.

 

 

Íratlan szabályok, taktikai érzék

 

Sok mindenben eltérhet egy-egy klán és a vezetése, de vannak olyan apróságok, amivel mindjárt pozitív vagy negatív benyomást tehetünk akár az újonnan megismert társainkra.

- Merjünk kérdezni és szólni, - 

 csatát is eldönthet pár plusz információ. De csak, ha... 

  • valamiben nem vagyunk biztosak
  • a pozíciónkból hasztalank vagyunk
  • atryval készek vagyunk lőni és szpottot kérünk
  • a 6. érzékünkkel sejtjük merre bujkálhat egy szpotter
  • ha szerintünk valaki teljesen rossz fele tart, félreértette a parancsot
  • ellőtte magát az ellenséges arty, avagy egy elvileg belőhetetlen helyre lőtt (átpozicionált)
  • kitárazta magát és védtelen egy táras tank

- A felesleges beszéd sokakat zavar, - 

a tényleg fontos információk elvesznek a kavalkádban. Ki se nyissuk a szánkat, ha...

  • lelőtték a lánctalpunkat
  • mellé lőttünk
  • lepattantunk
  • lőszer rekeszt lőttek és bakker a javítónkat el kell használnunk
  • jobb taktikai ötletünk van, mert ez szerintünk...

Annál zavaróbb nincs is, amikor nem lehet hallani a parancsokat, mert mindenki minden gondját, baját belekotyogja a csata közepén a másik fülébe, esetleg káromkodik. Lehet valakinek ezt nehéz levetkőznie, de gyakorolja! Némítson mikrofont, nehezebben elérhető gombbal kommunikáljon. Tegyen a parancsnok magára 'priority speaker' jogot. Ha valakinek van egy taktikai ötlete (pl. FC) és azt akarja kijátszani, akkor a tanácsunkkal tökéletesen összezavarhatjuk a csata folyamán, mert nem biztos, hogy ő attól a ponttól rögtönözve folytatni lesz képes. Lehet még nincs akkora bizalma, vagy csak teljesen eltérő játékot játszik a megszokottól, új vizekre evez pl. Körülbelül ugyan ez igaz akkor is, ha valaki utolsónak marad. Megvan az ötlete, hogy hogyan hajtsa végre a feladatát. Mi beszólogatunk neki, hogy menj balrább, oda a sarokhoz menj, ezt a fedezéket használd, majd amikor megjelenik az ellenfél már nem fogunk neki több infót adni. Ő pedig jó eséllyel leblokkol, mert nem kapja tovább az ötleteket és nem fogja tudni újra felvenni a fonalat olyan gyorsan ahogy kéne. Ha tényleg jó taktikai ötletünk van, akkor vagy vegyük át a csata irányítását és vállaljuk az esetleges következményeket, vagy a csata után kulturáltan tárgyaljuk ki.

 

- Csőlátás, sniper nézet - 

Sajnos sokan lövés után nem 'jönnek ki' sniper nézetből, nem látják milyen tankok vannak körülöttük, kiket kellene védeni masszaharcnál. Ha elkezdenek lőni valakit, akkor nem tudnak másra figyelni, pedig lehet a domborzat adna nekik plusz fedezéket, ha öt métert előrébb gurulnának, vagy elkerülnének egy kereszttüzet. Gyakoroljuk ezeket!! 

- Láncolás, kereszttűz, beforgatás, flankelés - 

Nem annyira taktikai, inkább játéktechnikai előnyszerzés. Ha össztűzben sok tank soroz meg egyet, egy két lövés mehet a láncra is. Így mozgásképtelenné téve az ellenfelet, és csökkenteni annak az esélyét, hogy fedezékbe vagy másik tank mögé vonuljon vissza. Főleg közepes tankok, jó ROF-al tegyenek ilyet, az sem baj ha nem sebzik az ellenfelet. Kereszttűz alá kerülni mindig a legveszélyesebb, nem tudjuk kihasználni a tankunk páncélzatát, mert csak egy ellenfél irányába tudjuk jól védetten pozicionálni. Cserébe ha mi lövünk valakit, a helyezkedésünkkel törekedjünk erre. Ez a beforgatás, flank-elés legegyszerűbb formája is egyben. Bármennyire jól páncélozott egy tank, oldalról vagy hátulról védtelen lesz. Ha pedig elérjük, hogy átforduljon ránk, nyert ügyünk van. Ugyanis a társaink akkor is tökéletesen tudnak majd rá tüzelni. 

- Mit olvasol le a minimapról? Van öt másodperced!! - 

Ha mindent ismerünk már a játékkal kapcsolatban, akkor könnyű lesz az ideális taktikát felismerni és kitalálni a következő jó lépést. Erre hoztam pár példát, hogy ne csak egy száraz kisokosnak tűnjön az írás. A képeket századba és team battle-ban készítettem. Itt érdemes kezdeni mindenkinek, mert könnyebb kevesebb tankra figyelni az elején. A játékban a páncél, a tűzerő és a sebesség jó elegyét kell megtalálni csapat szinten, ilyen a jó univerzális tankösszeállítás, ha nem tudjuk milyen pálya jön. T32 mint hulldown-ra alkalmas jól páncélozott bástya. IS3 mint sarokharcra használható és mozgékonyabb nehéz tank. Az AMX50-100 mint alkalmi mészáros. Az AMX13-90 aktív szpotter, aki a tűzerejével is besegít. A T1 Cunningham, mint töltelék szpotter, viszont a többi tier 1 ellen kiváló és foglalni ugyan olyan jól tud, mint a nyolcasok. Akcióban sokan megkapták az amerikai T2 Light tankot, kicsit jobb a rádió távja a T1 Cunningham-nál, bár a páncélzat, fegyverzet hasonló kategória. Igaz a látótáv kicsit gyengébb, de sebességben az AMX1390-el vetekszik, kiváló mozgó felderítő.

 

Team battle:

 

nagyítás

Alap koncepció, hogy itt a várba felrohanó két ellenfél scout, könnyen elintézte volna a miénket, aki csak addig ment előre (vigyázva magára), hogy ne eshessen csapdába. Látva, hogy a két tank különvált a többitől le kellett rohannunk őket, egy 4vs2 szituációt megteremtve nélkülük már esélyük sincs nyerni. Merész ötlet, mindenkinek vigyáznia kellet, nehogy észre vegyenek amíg közeledünk és sarokba szorítva őket tankfölényhez jutunk. Kinek mire kell figyelnie:

  • AMX1390: óvatosan ment előre, nem felkanyarodva a várba, nehogy csapdába fusson, vagy nehogy beragadjon a házak között (ahogy az ellenfél szpotterjei is tették). De annyira azért feltűnően, hogy a mögötte közeledő tankokra ne láthassanak rá, fenyegetve jelenlétével az ellenfelet. Vigyázva még az ellenfél bázisa felől hátulról(J5) jövő esetleges tank tüzére is.
  • T1: valószínű sok tűzharcba nem fogy bonyolódni, nincs ellenséges tier egy ellenfele. Vár az esetleges felé haladó tankokra, hogy információt adjon a parancsnoknak róluk, amiért szinte biztosan az életével fizet. Ha pedig az ellenfél minden tankja látszik majd, és a H3-ba táboroznának, akkor berohanhat foglalni, ezzel kimozdítva a táborozókat.
  • IS3: eredeti taktika az lett volna, hogy arra megyünk mind, ő már nem lett visszafordítva. Most arra kell figyelnie, hogy ő scout ott, ha megjelenik előtte a hiányzó három ellenséges tank, akkor azonnal elkezd letolatni, akár sebzés nélkül is.
  • T32: úgy közelíti meg az AMX1390-eket. hogy minél később vegyék észre és próbál épület takarásba maradni, nehogy a J4-J5ből meglőhessék

 

 

(A következő kép is ide tartozik)

Látni, hogy az egész ellenséges csapat átjött a kettes vonalon, csak a T1 szpotter nem lett még felderítve. Az első képen még nem volt biztos, hogy az AMX1390 nem maradt-e otthon védeni, ezért a középső úton még óvatosan közeledik két tankunk. Miután kiderült, hogy a többiekkel tart az utolsó ellenfél is, a két gyors tankunknak azonnal a foglaló körbe kell hajtania. Minden tank a legjobb pozíciójából véd, T32-ők hulldown-ban, IS3 sidescrape-ben lövöldözi az ellenfelet a másik irányból, kereszttűz alatt. Ez egy 3vs5 szituáció, az ellenfél nagyon jó, hamar leszednek minket, ezért csak azt tehetjük, hogy húzzuk az időt, nyerve a foglaláshoz elég időt.

 

nagyítás

Az előző csata folytatása, látszik, hogy a foglalás kicsit jobban áll nekünk, de még csak a draw-ra elég. Az IS3 kicsit kivár, nem ugrik ki egyből, több okból sem:

  • ha kimegy meghal, leláncolják és szétlövik, de lőni még tud majd egyet, viszont másodikat semmi kép sem
  • ha úgy is meghal, akkor a lehető legtöbb foglalást szedje le, ahhoz pedig kicsit várnia kell
  • ha nem biztos magában, akkor már fél úton jár a HE betöltéséhez

 

nagyítás

Egyértelmű szituáció, az ellenfél két felé oszlott, a két AMX1390 leszedte az ellenfél szpotterét már, túlerővel.

  • tier1: indulhatnak foglalni, minden ellenfél pozíciója látszik. Ha valaki visszamenne lelőni őket, azzal a többi nyolcas tank nyer, mert kevesebb tank ellen fognak harcolni.
  • AMX1390: töltés után, ketten könnyedén elbánnak a T69-el
  • nehéz tankok: tartják az előttük lévő tankokat, megvárják amíg egy visszaindul, vagy oldalról támogatást kapnak

 

nagyítás

Tiszta szituáció, a két szpotterünk felfedezte, az összes ellenséges tankot, csak a tier1 szpotter hiányzik

  • tier1: indulhatnak foglalni, de előtte még az ellenfél tier1 szpotterét kell közösen likvidálniuk. Ha valaki visszamenne lelőni őket, azzal a többi nyolcas tank nyer, mert kevesebb tank ellen fognak harcolni.
  • AMX1390: azonnal visszakanyarodnak egy karikát csinálva az ellenfél oldalába/hátába kerülve. Ha útközben találkoznának a tier1el, azt leszedik és az ellenfél tankjai közül a T69 lesz az első számú célpontjuk, mert az érne vissza leghamarabb leszedni a foglalást.
  • nehéz tankok: ideális pozíciót felvéve, megvárják amíg a könnyű tankok az oldalukba kerülnek. Addig tartják magukat az ellenfél tankjaival szemben. Ha nem bírnának végül az ellenséggel, akkor addig húzzák az időt, amíg be nem foglalnak a tier1-ek.

 

nagyítás

Óriási hibát vétett az ellenfél és jó munkát végzett a felderítés:

  • Megmutatta magát középen a két nehéz tank és az 5vs2 felállástól megijedve visszatolattak az árokba a bázisuk irányába. Ezeknek a tankoknak legalább 1 perc, mire körbe újra fel tudnak jönni harcolni. Ezt kihasználva, az öt tankot, a parancsnok egyből a jobb oldalról lassan közeledő három tankra irányította. Azokat könnyedén legyűrtük, mielőtt a másik kettő újra felért volna. Az AMX1390 készülhet is arra, hogy a középső hegyet fentről kerülje, az ellenfelet hátba.
  • T1: csak ül a bokorban és mutatja az ellenfél tankjait, szállítja az infót

 

nagyítás

A tankjaink a kettes vonalon előre törtek ellenállás nélkül, az ellenfél ugyan ezt csinálta a nyolcas vonalon. Kettéváltak és két lassú tankjukat otthon hagyták védeni. Kiváló lehetőség gyors tankokkal az támadó hármas csoportot erőfölénnyel likvidálni.

  • T32: feladata hulldown-ban láncolással is akár tartsa vissza az ellenfeleket, az erősítés érkezéséig
  • T1 mehet is ki a kettes vonalra, ott tiszta a pálya és közeledhet a foglaló ponthoz

 

nagyítás

A heavy tankok között lévő T1 bebújt az ablakhoz arra az időre, amikor az IS3 elhaladt mellette. Az IS3 látta, de nem foglalkozott vele, ütközni nem tudott vele, mert nem az úton tartózkodott, lövést meg nem akart rá pazarolni bölcsen. Most újra kijött, hátha a másik kettő nehéz tank rálő egyet. 

Miért csinálta? Természetesen nem arra számított, hogy lepattintja valaki lövését, viszont egy ilyen csatánál egy lövés kiesése hatalmas előny lehet. Az 1vs1 harcoknál a lövéselőny hatalmas kincs, főleg egy 390 átlagsebzésű ágyúval szemben, ami elég sokáig is tölt.

 

Egy szó mint száz, érdemes mindig a minimap-ot figyelni, és megpróbálni az FC fejével is gondolkodni. Így nem érhet meglepetésként soron következő parancs, és tudunk is rá időben készülni. Annál zavaróbb nincs is, mint amikor indulás parancs után, van aki még csak irányba kezd fordulni, a többiek már elindultak, és emiatt a szétszakadás miatt esetleg könnyű célpontok leszünk.

 

Aki ideáig eljutott, nem lesz csak az elolvasásától egyből jobb csapatjátékos. Sokat kell gyakorolni, és mindenkinek más az elegendő csataszám a jó szint eléréséhez. Remélem viszont sikerült rámutatnom arra, hogy mi az a általam követett gondolkodásmód, amit alkalmazva sikerült jobb teljesítményt elérni, fejlődni. Én is a legtöbb csatámat random-ban tettem eddig meg, de biztos vagyok benne, hogy sokat segített volna nekem már az elején, ha ezeket előre tudom. Azt a pár ezer csatát amit lejátszottam szervezett csapatjátékban, még én sem érzem rengetegnek. Viszont egy jó szakasszal, egy random csata végjátéka is nagyon hasonló szituációkat teremt. Ott is lehet akár kamatoztatni ezt a tudást...

 

 

Készítette:
pointer4