NAGY ARTY TUTORIAL

 

VTEPS/VT3PS arty oktatás: 

 Elméleti anyag, a tüzérek használatához, szemelvények, gondolatok 

 (Klántagoknak: ha már elolvastad, és gyakoroltad, csak utána jelentkezz a gyakorlati oktatásra)

Arty jellemzők: gyenge páncél, nagy tűzerő, nagy távolságú támogató fegyvernem 

Természetes ellenfele: a pici, nehezen célozható, mozgékony scoutok és medek, illetve az ellenfél arytjai 

Kiszolgáltatottság: mint támogató egység a WOT-ban, teljes mértékben a csapattársainkra hagyatkozhatunk csak, vakok vagyunk egyedül, és egy lövés leadásán kívül kb. semmilyen közelharcot nem élünk túl. Artyzni ezért nyugisabb, mert szinte mindegy milyen ellenfelek vannak mondhatjuk, hogy nem a mi hibánk, nem volt spot, béna volt a csapat, stb. Viszont ebből az is adódik, hogy nehéz hozzátenni annyit egy csatához, mint bármely más tanktípussal. Igaz, akár egyetlen egy lövés is eldöntheti a csatát. Mi ilyenkor csak annyit tehetünk, hogy amikor lövünk, akkor azzal sokat sebezzünk, ne hibázzunk és a megfelelő tankokat vegyük célba. 

Amire lőjünk: randomban sajnos a felénk rohanó scoutokat is érdemes előre venni a halál listánkra, különben hamar vége szakadhat a mesének, de ha kifogunk egy-egy jó csapatot, akkor elsődleges célpont a jól páncélozott tankok, avagy az egy lövésezhető tárasok. Ha felfedezi egy scout nekünk az ellenfél artyjait, - és ráadásul nagy, kevés fedezékkel ellátott pályán vagyunk - akkor oda irányítsuk figyelmünket, hogy nagyobb esélyt adjunk a saját tankjainknak a túlélésre. Ha egyik oldalon előre tör a csapat, akkor érdemes 1-2 lövés erejéig, ott egyszerűbbé tenni a nyomulást a páncélozott tankok lebontásával, és utána foglalkozni a másik szárnyon a védelemmel. Sajnos sokszor, RANDOM-ban leginkább az öngyilkos jellegű scoutokat találhatunk, akiknek az „előre rohanás, felfedezés, meghalás, új játék” egy harminc másodperces játékciklus, de mégis érdemes még az ideális búvóhelyünk felé tartva is megállni, és egy-egy felvillanó ellenfélre lövést leadni, ne haljon meg teljesen hiába az idióta társunk. Közben persze figyelni az ellenfél hason szőrű játékosaira. Ha végre, kapunk egy jó scoutot mellénk (netán viszünk magunkkal platoonba), aki már az ellenfél tüzéreit kínozza, nehogy rá lőjünk arra a tankra, amelyik körül táncolgat és jó eséllyel végezni is fog vele. Annál undorítóbb érzés nincs tankban ülve, amikor hátulról egy frag/sebzés szerzés lázában égő tard önző arty kiszedi/lesebzi a saját tankját. Ők viszik közvetlenül a bőrüket a vásárra, annyi jár annak aki elől van, hogy legalább ne hátráltassuk. Érdemesebb várni egy kicsit, jön ellenfél aki rohan vissza a scoutért. Ráadásul az artykról kialakult közutálatra sem jó ha még ráteszünk egy lapáttal. A célpontválasztásnál nagy dilemma, hogy egy nagyon jól páncélozott tankba sebezzünk egy közepes mértékűt, vagy netán egy puhább tankot szedjünk ki full hp-ról (pl ST-I vs AMX50-100). Nehéz kérdés, mivel az 50100 sok borsot törhet a táras ágyúval még a tankjaink orra alá, ha ügyes, a bénább csapattársainknak viszont az ST-I páncélja lesz komoly fejtörés (ellentétben az 50100-al). Általában ha csökkenthetjük az ellenfél tankjainak számát, az a jó döntés, persze az XVM is nagy segítségünkre lehet, hogy melyik a nagyobb veszélyforrás. 

Töltény típusok: -HE(robbanó) az általánosan használt alap lőszer, változó splash (sebzés) körrel, átütési értékkel és sebzéssel. A HE töltény hatásmechanizmusa alapján, minél vastagabb páncélt vagy rétegelt páncélt (spaced armour) lövünk meg, annál kevesebbet sebezhetünk bele. Viszont hiába csak 60mm a lőszerünk páncél átütő értéke, és a célpontnak 160mm a front páncélja, akkor is szép sebzést érhetünk el, mivel jó eséllyel a torny tetőpáncélján át, vagy tank kialakítástól függően a motorháztetőt eltalálva igen szép sebzést tudhatunk a magunkénak. A robbanó gránátnak van egy terület sebzés mértéke is, amit a garázsban a lőszer technikai adatainál olvashatunk le. Nagy vasakon 10-13méter is lehet akár. Fontos megjegyeznem, hogy sokszor találkoztam már olyan esettel, hogy tank teli találatnál, vagy tereptárgyakon (kő/ház/roncs) robbant lőszer splash sebzést lenyelte a tárgy/tank. Ezért vagy senkit, vagy csak azt az egy tankot sebezzük. T92-vel, ha 2-3 tank is áll egymás mellett, érdemes direkt közéjük a földbe célozni, ne 1*1600 sebzést, hanem 2/3*1000 sebzést érhessünk el. 

- Bizonyos artykon AP (páncéltörő) töltény is elérhető, de ezt vagy csak a nagyon pontos gépeken (obj261), vagy közelharci esetekben ajánlom használni, csakis hozzáértő kezeknek. 

- A prémium HE lőszer nem sebez többet mint az alap változata, viszont nagyobb a területsebzési kör, nagyobb távolságról is besebez (tehát lehet a nulla sebzés helyett, azért juthat valami nekünk, ha kicsit mellé találnánk (akár egy francia artynál is nagyon jól jön egy kis prémium lőszer, főleg ha már 600m+ távra lövünk, ott már elég pontatlan)). CW csatákon alapfelszerelésként kezelik. 

Töltésidő: mostanra már eléggé összevisszaság lett úrrá a betöltési idők terén, a 0.8.6-os arty nerf és a tierX-ágig történő kinyújtással, tier tologatással, új artyk behozatalával. Pár kivételtől eltekintve azért az a kitétel még áll, hogy minél magasabb a tier, annál inkább közelít a töltésidő a 10 másodperctől az 50/70 felé, pár sűrübben használtnak érdemes megjegyezni, tankban is jó hasznát veheti az ember. 

Pár jellemzőbb, és századokban, CW-n használt gép töltési ideje: 

(~)- maxos felszereléssel, BIA skill-el

Tier6: 

 

  •  AMX 13 F3 AM ~25.8sec 
  •  Hummel ~26.3sec 
  •  FV304 ~9.9sec 

 

Tier8: 

 

  • M40/43 ~41sec 
  • Lori 155 51: ~28sec 

 

Tier10: 

 

  • T92: ~44sec Obj261: ~29sec 
  • BatChat 155: ~75sec +5sec a négyes tárban lévő lövések között 
  • GWTypE: ~36sec ConqGC:~48sec

 

Rejtőzködés: Artyval akkor tudunk a legtöbbet tenni a csapatunkért, hogy a csata végéig életben maradunk. Ezen sokat segíthet, ha megteszünk mindent azért, hogy ne lássanak meg. A bokrok és erdők használatán túl, csökkenthetjük azt a távolságot, ahol akár a nyílt terepen is észrevehetnek minket. Nem mindegy, hogy egy kósza scout 350 vagy 250 méterről vesz minket észre, amíg pucolunk a fedezékünkbe (sok pályán a csata első percében vagyunk a legkevésbé biztonságban, főleg a lassabb vasakkal (Swamp/Ensk pl)). Ezt segíthetjük a camo skillel, álca festéssel, ha már a bokorban állunk jól jön még hozzá az álcaháló, és akkor már az is lehet, hogy csak az 50méteres láthatósági szabály miatt vesznek majd csak észre. 

http://www.wotinfo.net/en/camouflage - ezen az oldalon ellenőrizhető, és kiszámítható melyik tanknak milyen a beállított rejtőzködése, én kigyűjtöttem a fontosabbakat:

 

Tier6:

 

Tier8:

 

Tier10:

Jól látható, hogy a német arty camo értéke annyira botrányos, hogy a camo skillek és a festés kb. csak dísznek van rajta.

 

Mozgékonyság, mint előny: egy jó átlag sebzéshez, egy nagy kaliberű ágyúból elég, ha leadnunk 2-3 lövést, máris 2-3000dmg körül járhatunk, ha jól találunk. Ha betör az ellenfél a bázisunkra, ezekkel a nagy ágyút hordozó behemótokkal, sokszor esélytelen elmenekülnünk, ekkor már késő. Sok esetben nehéz ennyire előre gondolkodni, és vége a filmnek. A kisebbet sebző, de mozgékony artyknak itt látszik a szerepük, velük akár a támadó csapattal tartva a tempót is helyezkedhetünk, és sátrat verhetünk a már megtisztított szektorokba, innen nagy hasznára lehetünk a csapatunknak, akár a foglalás lelövésénél. Ezekkel a tankokkal az átlag sebzésünk is csak úgy lesz meg, hogy végig a csata ideje alatt lövöldözhetünk, amíg a lassabbakat már likvidálták. 

Max lőtávolság: nagyon változó, nemzet és szint szerint nincs benne rendszer, ami tuti minden távot átlő, az az obj261. Emiatt ellenséges artyk kiszedésére minden pályán minden sarokból alkalmas, és 1000m feletti távon ő még mindig igazán pontos marad. Ami még kicsit rendhagyó, az a ConqerorGC, a rövid ~1000méteres max lőtávjával (cserébe kárpótolja a becsapódási szög) 

Felszerelés: töltésgyorsító, célzásgyorsító, álcaháló, ventilláció - ezek a legfontosabb felszerelések, persze vannak kivételek, nyitott artyra nem tehető ventilláció, tárasra(bat) töltésgyorsító. Nagy és lomha artyknál, nagyon nagy segítség lehet egy tracer elől való kiugrásnál, vagy TD módban a fordulásnál, ha van import olaj (vagy motor határoló), érdemes ezt a tűzoltó készülék helyett betenni (próbáld ki, tényleg sokat segít). CW vagy egyéb tét meccsekre extra fejadag a legénységnek, 1 csata alatt 1-2 lövéssel többet is leadhatunk. 

Legénység skillek: camouflage, 6. érzék, BiA (brothers in arms +5%), snapshot (nemzettől függően (francia/amerika/angol)) - legfontosabbak, hogy ki melyikkel kezdi, azt döntse el mindenki maga. Én a 6. érzék a commandernek, +lövész snapshot, és mindenki másnak camot ajánlom első körben, és 2. skillnek a BiA-t. Így kb. a BiA akkorra fog aktiválódni, amikor a tier9-ben járunk. És igaz hogy a BiA mindenre rátesz egy picit, a töltésre, a pontosságra, de annyira jól használhatóak ezek a vasak nélküle is, hogy szerintem sokkal több múlik azon, hány méterről vesznek észre, illetve, hogy tudod mikor vettek észre, több száz csatán át. Majd harmadik skillként, a hiányzóknál a camo, clutchbraking (kézifékes fordulás), esetleg szerelés... 

A festés +5% camo értékével is érdemes számolni. 

Helyezkedés/tracer: nagyon pálya függő, hogy hol álljunk meg, sok jó bejáratott hely van, ezt meg se próbálom felsorolni. Sok pozícióból, csak egy-egy pályarészt látunk be, amit más állásból nem is lehetne, ezt sok gyakorlással ki fogjuk majd tapasztalni A lövések látszanak a "levegőből", ami a tracert jelenti (szürke csík, ami a lövés nyoma, egy pillanatra tűnik csak fel). Erre a 'nyomra' lőve (pontosabban mögé), egy el nem mozduló arty könnyen kiszedhető. És ezeket a nyomokat, a leggyakoribb helyen keresik először az ellenfelek. Minél nagyobb kaliberű az ágyú, annál vastagabb a csík, és kicsit csalóka is, hogy az ágyú csövének végétől egy bizonyos távolságra (1-2m) kezd el csak kirajzolódni. 

Néha egy rosszabb rálátású szokatlanabb hely, nagyobb biztonságot ad. Viszont amióta a fizika megjelent, rengeteg helyre el lehet jutni. Nem is igazán ajánlott tracert figyelni az egész csata folyamán, rengeteg időt vesz el, és rengeteg sebzésről maradhatunk le, ami döntő lehet a csata kimenetelében. Ráadásul egy mozgékony artyt - főleg egy nagyobb pályán - sose fogunk tudni megölni, ha jó játékossal állunk szembe. Ha nekünk kell kimozdulni tracer elől, akkor érdemes nem csak előre hárta menni, hanem közben kanyarodni is, megmentheti az életünket. Tapasztalataim szerint, ha valaki használ XVM-et, a vörös artys játékosok szoktak a legsűrűbben tracer-ezni. Lehet, amikor megjelent a tracer újra a játékban, őket nem informálták, majd 2 hetes ideglelés érte őket, hogy mindig kiszedi a láthatatlan tank, spottolás nélkül, aztán megtudták ennek a csodafegyvernek a receptjét, és azóta is csak ezt használják. Randomban, amikor az ember pozíciót keres a csata legelején, ne feltétlenül a kedvenc bokrai felé rohanjon. Figyeljük a többi tank helyezkedését, merre mennek a legtöbben. Amerre a legtöbb tankunk támad, onnan a legvalószínűtlenebb egy átrohanó scout, vagy med. De ha mégis átjut, ott van a legközelebb a segítségre esélyünk. Ha balra-jobbra dől a terep, ahol állunk, az nagyon össze tudja kuszálni a pontosságot, érdemes vízszintes terepet találni a pontos lövésekhez. Sok a mozgékony arty már napjainkban, főleg a franciák jeleskednek ezen a téren, de a GWpanther és az obj261 sem szégyenkezhet. Nem csak azért érdemes pozíciót váltani a pályán, hogy a ház mögött kempelő tankot a csata végére darabjaira szedjük, hanem a távolság/pontosság, és találati esély változásának hatásai miatt is. Egy francia tanknak elég kicsi a terület sebzése (splash), de 500-600 méterig még elég pontosak is. Nem véletlenül ilyen fürgék, használjuk ki, hogy közeledünk a fronthoz. 450 méter felett semmi sem fog spottolni minket, ha jó a camo és van bokor 300-ról sem. Viszont sokkal pontosabb lövéseket adhatunk le, ráadásul ha (persze pálya függő) egyik oldalon előre nyomultunk, akkor a túl oldali ellenfeleket oldalba kaphatjuk. 

Ha egy tankba szemből 250-300-at sebzünk, akkor az oldalról 450-500-ra növekszik, vagy hátulról akár 800-900-ra is, hacsak nem mákolunk be valami gyenge pontot már szemből/oldalról. Ez az obj261-nek az AP lőszeréről is mondom, ~500-600méterig nagyon jól lehet vele oldalról, hátulról gyilkolni, de e felett már nagyon könnyen a tank közepe helyett, csak láncot fogunk lőni. Szemből még a KV3-ról is pattantam már AP-vel, a top IS tankok varázs páncéljáról nem is beszélve. 

Sokszor veszem észre más játékosokon, hogy lőnek, majd megvárják, míg becsapódik a lövedék - persze hiszen érdekli őket, hogy mennyit sebeznek - aztán nézetet váltanak és elkezdenek kimozogni hogy ne lehessen őket tracer-ezni, de akkor már késő... Én is meg szoktam nézni, hogy mennyit sebzek, de mivel mindig tudom, hogy mi van előttem illetve mögöttem így nem kell nézetet váltanom hanem műhold nézetből, amit lőttem máris indulok előre/hátra/fedezékbe aztán ha becsapódik a lövedék nézetet váltok ha szükséges. 

Töltény repülési idő / mozgó tank elé lövés: Ha minket tracereznek, akkor a lövés után, pár másodpercünk van csak elmozdulni, főleg ha már régebb óta figyel minket az ellenfél és előre be vagyunk célozva, akkor szaporán kell cselekednünk. Nagyobb pályákon 2-4 másodpercet is igénybe vehet a töltény repülési ideje, ez alatt kell elmozdulnunk, illetve ha mi lövünk, akkor ennyivel kell előre kitalálnunk, hogy hol lesz majd az a tank akkor, amikor odaér a csomag. Jobb féle célkereszt módok nem csak a távolságot írják, hanem a lőszer repülési idejét is. Minden tank lőszerének más a sebessége, és egy 40-50 km/h-val száguldó tank eltalálásánál ez, roppant fontos segítség lehet. Ehhez kell gyakorolni, hogy jól menjen, pár lövés után ráérez az ember, csak akkor lehet annak a csatának már késő. 

Befogási szög, hova célozzunk: mindig teljesen összeszűkült célkereszttel érdemes lőni, persze vannak kivételek. Egy csatában (magasabb tierben) 3-6 lövés is lehet csak a részünk, nem mindegy mennyi talál. Érdemes mindig a legtöbbet kihozni egy-egy ilyen találatból. Értékes másodperceket spórolhatunk meg, ha előre gondolkozunk. Az artynk belövési szögétől, helyzettől függően figyeljünk arra, hogy hogy állunk meg a lánctalpakkal (mert ha mozgatjuk a láncot a célkeresztünk teljesen szétugrik) a mozgó/álló/lehetséges célponthoz képest. Nem kell kijönni 'műhold' nézetből, hogy mozogjon a tank, W,A,S,D gombok működnek ilyenkor is (vigyázzunk, ha víz/szakadék mellé állunk :) ). Amikor egy álló célpontra célzunk, akkor is figyeljünk arra, hogy ne csak addig forgassuk a láncot, hogy éppen még meg tudjuk lőni a célt, hanem kicsit tovább, készüljünk rá hogy esetleg elindul. Amikor egy mozgó célpontra lövünk, a láncokat már úgy állítsuk előre, hogy hol lesz, mire betöltünk, rácélzunk, és odaér a lövedékünk. A legrosszabb azt hallani, hogy: „a fenébe meg kellett mozdulni, hogy kövessem”. Nem ő ment ki, hanem te nem jól álltál a lánccal, nem gondolkoztál alaposan előre. Mozgó célpontnál is használjuk a kéziféket 'X', mert ha az adott cél mégis kimegy a belövési szögből, akkor ne ugorjon szét feleslegesen a célkereszted, a belövési tartományban megjelenhet másik célpont. Mindig úgy helyezkedj egy célpontra lövésnél, hogy a célhoz képest jobbra-balra kb. ugyan annyi szöged maradjon, hogy ha később korrigálni kell, ne a lánccal kelljen. Kivéve, ha a pálya szélén vagy, akkor úgy állj be, hogy a belövési szögedből minél kevesebb essen a pályán kívülre, a be nem lőhető területre. A mellékelt videóban majd látszik hova érdemes célozni, a tank mögé 1 pixellel a földre, ha sík a terep. Ez azért is jó, mert ha a tankra teszed a célkeresztet, akkor a spot eltűnésénél, máris rossz helyre célzol, illetve kicsit szét is ugrik a célkereszt a 'mozdítástól'. A beesési szög miatt is ez a teli találat legjobb esélye. Persze, ha annyira pontos az arty, és jó a szög, akkor lehet célozni a motorháztetőt, vagy bárhol a tank tetejét, ott a legvékonyabb a páncél, ergo a legnagyobb a sebzés mértéke. Célzás kivárásra persze vannak kivételek: amikor tudod, hogy mindjárt fedezékbe ér, és kockáztatni kell, vagy a befogási szög szélén vagy és szétugrana a célzóköröd - mert megmozdulna a lánctalp. Sok ilyen bemákolt lövésen vagyok túl, és azt kell mondjam, 20-30%-ban megérte, de nem ez a jellemző. 

Célkereszt változások: Észrevehetően kisebb a célkereszt, ha lejtőn jön felénk az ellenfél, az ovális 'célkör', hirtelen tank sniper nézet szerűen körré változik. Ilyenkor kicsit jobban a tank eleje felé kell célozni. Ha a domb túloldalán áll az a célpont, akkor egy elnyújtott hosszúkás oválist kapsz majd, itt inkább húzd rajta jóval tovább a célkeresztet, bele fog akadni a töltény a tank testbe, a röppálya miatt. Illetve ilyenkor, ha megemeled az arty elejét, ideálisabb lesz a röppálya, és könnyebb lesz eltalálnod. Sand River dűnéi, vagy El Hallouf sziklái a legjobb példa erre, hogy gond nélkül belőhessünk a fedezékek mögé.

M3talist keze munkája:)

 

Sokszor hiba az artistáknál, hogy becélozza a tankot és a szórás miatt nagyon mögé/elé esik le a lövedék ahhoz képest ahova mennie kellett volna, és ilyenkor a következő lövésnél megpróbálja korrigálni. Másodszorra pedig már jó eséllyel a célkereszted közepébe megy, de így elhibázod a célt (első esetben a random szórás miatt második esetben pedig a hibás feltételezés miatt...). Szóval, ha tudod hogy te jó helyre lőttél csak a random tolt ki veled, akkor nem szabad korrigálni... A randomot úgysem tudod kivédeni... :) 

Szintkülönbségek: Ha ezek már mind a csuklónkba vannak, akkor még egy pontosságot befolyásoló tényezőre érdemes odafigyelni, ez is a beesési szög változása miatt érdekes. Ha magasabban vagy, - az ellenfélhez képest - akkor jobban a tank eleje felé kell tenni a célkeresztet a tanknak (nem 1 pixellel mögé), ilyenkor a célkereszten is látszik, hogy a megszokott oválisból inkább kör alakúvá változik. Ha alacsonyabban vagyunk, akkor megnyúlik a célkereszt, jobban mögé kell célozni, hogy beleakadjon a tank testébe a lövésbe. (ugye itt mindig a felrajzolt találati kör középpontjára értendő, nem magára az egérre)

TD mód: ha már melletted lihegnek az ellenséges tankok, ne használj strategic view-t (arty nézetet) közeli célpontok ellen. Inkább célozz a sima célkereszttel, nekem ez hatásosabbnak tűnt, akkor tűnt a legnagyobbnak a találati esély, ha a lánctalp középvonalát céloztam. 

Soha ne add fel, bármikor lőhetnek rajtad pattanót vagy találkozhatsz rád rohanó táras tankkal, akinek csak 1 tölténye maradt mire odaért hozzád és van lehetőséged akár 2X is belelőni, illetve rammelni ezáltal láncolni és nem magad mögé engedni. Te is pattantál már artyról, rólad is fognak mások...

 

Extra gombok:

  • a strategic crosshair a SHIFT lenyomásával jelenik meg, avagy a felülnézeti kép
  • X-el behúzod a lánctalp kézifékét, és nem fog megmozdulni, és szétugrani a célkereszt, ha esetleg már a befogási szögén túlra csúsznál, sokszor segít, érdemes használni
  • CRTL+jobb egér gomb a minimapon, oda ugrik a nagy nézet a strategic nézetben
  • CRTL+bal egér gomb a minimapon, oda pittyentesz, jelzés értékűen a minimapon a társaknak
  • F2 - a célkeresztben álló tank jelölése, (ez a régi karakterkiosztáson a T-betű, visszaállítható ha valaki megszokta) Mondanám, hogy mindig illik jelölni mit lövünk, de randomban olyan érzésem van, hogy két féle ember létezik csak, egyik aki kikéri magának, hogy ha nem jelölsz, és noobozik is miatta. A másik, aki már csak azért is odalő, amit más jelölt. Ettől függetlenül érdemes használni, hogy beidegződjön, mert cw/század alatt kell használni, ott nem engedhető meg, hogy 1-1 arty lövés kárba menjen roncs piszkálgatás miatt.

 

Fejben tartandó intelmek:

  • mindig figyeled a minimapot!
  • az artysnak rengeteg ideje van 2 töltés között, használjátok ki!
  • tudd, hogy hol fognak megjelenni a csata elején az átvonuló tankok
  • mindig figyeled a minimapot!
  • elmozogsz, lövés után (tracer miatt) mindig!!
  • figyeld, merre mozog a scoutod csata közben, hogy már előre oda lőhess ahol a várható célpont felbukkan
  • mindig figyeled a minimapot!
  • figyeld, merre mozog a csapatod úgy helyezkedj hogy tudd támogatni őket
  • figyeled merre jön az ellenfél úgy mozogj, hogy ne láthassanak meg
  • mindig figyeled a minimapot!

 

Nemzetek top artyjai: (pár szóban)

GWTyp-E, Német:

  • nagyon erős löveg
  • jó splash damage
  • közepes pontosság.
  • prémium lőszerrel akkora lesz a terület sebzés, mint az alap lőszeres T92-vel
  • artyk közötti legjobb páncélozottság, egy obj261, vagy batchat splash dmg-ét képes túlélni, vagy forgatva, lepattantani egy két lövést TD módban
  • leglomhább, de egy tracer elől azért el tud vonulni, főleg extra 100-as gázolajjal
  • 8-10°befogási szög, de kézifékes trükkel jól csökkenthető a célzásidő
  • legjobb lőszer beesési szög, tierjében (a britt arty megjelenése óta csak a második), be lehet lőni vele pár tereptárgy mögé, amire a többi top arty nem képes

 

T-92, Amerikai:

  • legpontatlanabb ágyú, de ezt remekül kompenzálja a - játékban legnagyobb - splash sebzés, főleg prémium lőszerrel; nem nagyon vagy tőle biztonságban a sarkon vagy kisebb szikla mögött sem. 44 másodperces töltési idejével a legritkábban lövő (brit óta második) arty. Ezt úgy lehet jól kihasználni, hogy egymás mellett álló tankokból csipeget az ember. (legjobb lövésem, a három egymás mellett álló tankokból 3500 sebzés leakasztása (bár egyik sem halt meg))
  • Német társánál mozgékonyabb, de az import olaj ide is jól jöhet
  • TD-módban közelre, pocsék használhatóság
  • nagy befogási szög, ~20-30, viszont a snapshot skill kell is neki, hogy ne ugorjon szét nagyon

 

OBJ261, Orosz:

  • a legpontosabb top arty
  • a legmesszebbre is ő lő
  • kicsi a splash dmg, a teli találat értékelhető csak igazán, de a sebzése is kisebb mint a fenti két említetté
  • cserébe övé a legjobb töltésidő, 29 másodperccel, az általános csata kezdési berohanós pontokat érdemes vele lesni, pl El Hallouf vízberohanás, vagy Komarin sziget benyomulásnál
  • eddigi legmozgékonyabb arty (bat óta második)
  • TD-módra kiváló
  • kevés lőszer fér csak bele, talán ez az egyetlen arty, ami kifogyhat egy 15 perces csata alatt
  • kicsi befogási szög ~6-8°
  • legrosszabb beesési szög, nem szereti a nagy hegyek mögötti célpontokat, cserébe az ő lőszere ér leghamarabb a célba

 

Batchatillon 155, francia:

  • a legmozgékonyabb a top artyk közül, ráadásul 60+km/h órás sebességgel, még akár le is hagyhat pár medet
  • ha be is spottolják, nagy pályán artys legyen a talpán, aki kiszedi menet közben
  • leghosszabb, 75 másodperces töltési idő, bár ez 4 lőszert jelent
  • 4-es revolver tár, a lövések közötti 5 másodperces idővel
  • 360°-ban körbeforduló torony, bár piszok lassan fordul
  • eszméletlen gyorsan áll pontosra a lövege
  • TD-módban is pontos
  • a legkisebb sebzésű ágyú, bár abból a négy lövés már kiszedhet egy tier X. tankot, de nem szemből, inkább oldalról vagy hátulról

 

ConquerorGC, angol:

  • mozgékonyságra nem lehet panasz, a német és amerikai tárásnál jobbban lehet vele helyezkedni
  • TD módban kataszrófális, nem tud még csak vízszintesen se lőni
  • befogási szöge hatalmas ~40-50°, de sajnos még ebben nézelődve is szétesik a célkereszt, nagyon nehéz lekövetni még egy mozgó heavy tankot is vele (itt szinte kötelező a snapshot skill)
  • leghosszabb célzási idő, több mint 15másodperc, egy megállás után
  • és ha a táras bat arty nem vesszük figyelembe, ő tölt a legtovább a 48 másodpercével
  • az ágyú tűzereje egy hangyányival a T92 alatt van, viszont a pontosságában, és a beesési szögben relylik az ereje
  • a lövőtáv kb 1000m max, viszont itt szinte minden szikla mögé képes beejteni, a már amúgy is hatalmas splash dmg-el rendelkező iszonyatos sokat sebző csomago
  • veszélyesebb mint a T92, mert ElHalloufon szinte lehetetlen elbújni előle, és a meredek beesési szög miatt, tuti a tetőpáncélon át hatalmas sebzést okoz
  • érdekes, hogy középtávnál még eléggé nyújtott a célkereszt mintája, 5-600 méterre sokkal pontatlanabb, mint 800-1000 méteres távra

Trükkös arty fordulás kézifékkel:

https://www.youtube.com/watch?v=OUHS1Yyl4lU

Sok artynak (és a nagyoknak is) sajnos kicsi a befogási szögük, nem kényeztetnek mint egy GWPanther, és a szétugró célkereszt bizony sok sok időt vesz el egy egy értékes lövéstől. Ha próbáltad már biztos észrevetted, hogy nem minden lánctalpmozgás jár teljesen szét nyíló célkörrel. Ezt lehet még lejjebb szorítani, ha kézifékkel állítod le a mozgást, és nem csak megvárod hogy az egeret utolérje a cső. Persze ilyenkor túl kell vinni az egeret a célon, hogy felette járjon amikor fékezed a láncokat.

 

Távoli célpontra célzás:

https://www.youtube.com/watch?v=KKCoA8uTxJE

Ha annyira messze van a cél, hogy a célkereszt felénk közelebb eső felében is többször elférne, akkor érdemes a videóban láthatóan kicsit még inkább mögé célozni, mert a nagy szórás miatt, nehogy nagyon elé csapódjon

 

Közepes távolságra célzás:

https://www.youtube.com/watch?v=fQfny2QDXZQ

Ha a beesési szög miatt, ennyire elnyúlik a célkereszt, ilyen hosszúkás lesz, akkor érdemes ennyire a 'kör' elejére pozícionálni a tankot. Bár itt se a tankon tartsuk a célkeresztet, mert itt aztán nagyon elronthatjuk a lövést, a spot eltűnésével.

 

Közeli célpontra célzás:

https://www.youtube.com/watch?v=bsxYXNTpnUU

Lehet látni, hogy igen érdekes célzás szükséges, ezért említettem feljebb, hogy én itt inkább TD-módban való célzást ajánlok inkább.

 

 

Mozgó tankra célzás:

https://www.youtube.com/watch?v=Ws3fEVpvDBw

Igen, itt képzelőerő szükséges, ugyan úgy kell célozni, mint az előző három esetben, csak a mozgást belekalkulálva, hogy hol lesz a tank, amikorra odaér a lövedék.

 

Domb mögötti tank célzása:

https://www.youtube.com/watch?v=XW8fKeo4YTU

Feljebb márt volt róla szó, és ezt lehet még biztosabban megcsinálni, ha a tank elejét megemeljük egy domb segítségével.

Arty nerf számszerűsítve, tierX ben:

nagyítás

 

Tier6-Tier8 legjobbjai, company-re és event-re 

Ha valaki sokat századozik az tudja, hogy sok csapat mostanság is visz arty-t, inkább már csak egyet, illetve cw/event alkalomra a 15 tankból kettő arty is jól elfér. Pár szóban, hogy melyiknek mi az igazi erőssége. A töltésidő résznél nem véletlen az alábbi artykat emeltem ki, nagyon jók a tierjükben:

Tier6:

  • AMX 13 F3 AM - iszonyat jó camo, jó helyezkedési sebesség, erős ágyú, csak sokáig áll célra
  • Hummel - lomha, és nem túl jó camo, de könnyebben áll célra mint a francia társa, talán pontosabbnak is mondanám
  • FV304 - egy mérgezett egér, kísérheti a sebességével a medeket is akár, mögöttük bújva tudja őket támogatni, sajnos szükség is van rá hogy mozogjon velük, mert 500m a max lőtávja, kicsiket sebez, de ezt a 10 másodperces töltésidvőel kompenzálja is, sőt, egy rossz javító skillel rendelkező kv1s nem mozdul el a helyéről többet

Tier8:

  • M40/43 - képes bármelyik tier8 heavy tankot egy lövéssel kiszedni, és német társaival ellentétbe pici, jól manőverezik, és van camo-ja
  • Lori 155 51 - eszméletlen sebességgre képes, talán a tier8as medekből mindet alázza, ágyúja közepesen erős, de legalább sűrűn lehet vele lőni, és egész pontos 800 méterig

Aki komolyabb szinten szokott játszani században, az tudja, hogy a jól páncélozott tankok helyett a mozgékony papír tankok sokkalta több féle taktikát, taktikai meglepetés tesznek lehetővé a változatos pályákhoz. Ez durván azt jelenti, hogy az egész csapat 40-50-el elhúz az egyik szárnyra támadni a túlerő megteremtése miatt, a másik oldal felől maximum egy scout hoz csak infót. Ha onnan támad az ellenfél, akkor nekünk iszkolnunk kell. Na ilyen taktikánál lehetetlen egy lassú artyt használni.

 

Ha már idáig jutottál az olvasásban, akkor vagy nagyon szeretsz artyzni, vagy nagyon szeretnél, remélem segítettünk valamit benne. Ha pedig nem szeretsz, de mégis elolvastad, akkor ezután reméljük nem úgy tekintesz majd minden artystára, hogy az egyik kezében kaja/könyv/távirányító van, a másikkal meg hátradőlve kattintgat az egérrel...

 

 

Készítette:
pointer4 (segített Anominusz és Sidious)